Friday, January 04, 2013

121227

Om en riktigt god jul


Nu är Elins allra första jul officiellt avslutad, men vi fortsätter att mysa ett tag till här hemma. Habib är ledig i hela två veckor, så vi har lång tid kvar. Kan inte med ord beskriva hur skönt det är. 

I år har julen sett lite annorlunda ut mot vad den brukar göra. Den inleddes redan den 18 december när min mamma och Bibbans föräldrar var här på lutfiskmiddag. Det brukar normalt sett infalla senare under julen, men då mormor skulle fira jul i Västindien i år så fick det bli så. Vissa kan lyxa till det...

Inte heller Lillejul följde traditionerna. Vanligtvis brukar den firas tillsammans med Forsbergarna i Ynde, men stort manfall ledde till att vi istället stannade hemma och firade tillsammans med Elins farmor och farfar. Elin tyckte det hela var mycket spännande. Så spännande att hon till slut slocknade helt utmattad i min famn. En slagen tomtehjälte. Och farmor agerade julhjälte och kom med ett grötrecept när jag hade bränt tio liter risgrynsgröt. Julefriden var åter ett faktum.

Så var det äntligen julafton. Vår lilla familj var hemma och pysslade på dagen, slog in julklappar och tittade på Kalle Anka. Elin passade på att ta en tupplur mitt under tomteparaden, men så ska det väl vara? Hon var vaken lagom till Askungen. Efter en kort kris kom vi strax efter planerat iväg till familjen Sohl i Mörrum för att fira jul. God mat, trevligt sällskap, en gladlynt tomte och fina paket gjorde denna Elins första julafton till en mycket trivsam tillställning. Och Elin skötte sig exemplariskt, tog tomten i hand och var på festhumör hela kvällen. Man blir ju stolt så att det förslår. 

Och inte var festligheterna slut där inte. På juldagen åkte vi till Ynde och åt lutfisk. Säga vad man vill om lutfisk, men jag tycker att det är bland det godaste som finns. Jag har förstått att inte alla tycker det men, buhu. Mer åt mig då. 

Så var denna julen all, och den var precis så mysig och lugn som vi hoppades att den skulle bli. 

No comments: