Saturday, October 19, 2013

131019

På allmän begäran kommer här receptet till det som serverades på Elins kalas. Kul att det var uppskattat. Enjoy.

Mustbräserad fläskkarré (4 port)
(från Coop Mersmak 9/2012)

600 g tärnad fläskkarré
1 msk smör
1 msk olja
3 msk tomatpuré
10 steklökar
(här brukar jag ta den typen av lök jag har t ex schalotten eller gul)
4 skivade vitlöksklyftor
1 tärnad morot
130 g tärnad rotselleri
1 tsk salt
3 dl äppelmust
2 grovt tärnade äpplen, gärna discovery

Bryn köttet i omgångar i smör och olja i en het gryta. Lägg tillbaka allt kött i grytan och tillsätt tomatpuré, lök, vitlök, morot, rotselleri och salt. Bryn ytterligare 2 minuter under omrörning. Tillsätt äpplen, must och buljongtärning. Sätt på locket, låt koka upp och tillaga sedan i ugn i 1,5 h på 150 grader. Servera med (potatismos enligt receptet) kokt eller pressad potatis enligt mig. Jag brukar även ha grovmalen svarpeppar i, samt ev lite mer buljong. Smaken är som baken.

Ja, det var det som bjöds. Och tårta. Receptet på den hittar du här. Jag hade barnkalasat till den och täckt den med sugarpaste, samt bytt ut ett av lagren i fyllningen mot ljus chokladgrejs istället för mörk.

Tyvärr finns det extremt få bilder från kalaset. Hade liksom inte riktigt tid. Så om något har några tar jag tacksamt emot. Några lyckades jag dock ta. Mest på tårtan. Och barnet. Med tårtan. 

Det var något med tårtan där...

Som tur var lånade Linda kameran under en paketöppning gone överstyr. Sånt vill man ju minnas. Och några bilder från dagen hanns faktiskt med. 


Eh, ja. Ni ser ju. 

Men ändå. Världens bästa unge har fyllt ett år, och det gick minsann inte obemärkt förbi. Tänk, ett helt år med den klokaste lilla människa jag känner. Visste inte ens att tiden kunde gå så fort. 

Kärlek. 

1 comment:

Anonymous said...

Kom igen nu, skriv någonting.