Saturday, December 01, 2012

121201

Om en ruskigt kall lördag

Som titeln säger, idag har det varit sketkallt i Tosteberga. Så kallt att jag har haft tänd brasa hela dagen, raggsockor och filt. Bibban lämnade oss till vårt öde i morse och for på ölbryggning, så jag och Elin har fått klara oss själva. Och det brukar vi ju göra. Någon måste ju dra hem storkovan i veckorna, och det är inte jag för tillfället. Nåja, i ärlighetens namn är det inte jag i vanliga fall heller, men liiite mer brukar jag kunna bidra med.
 
Eftersom vår dotter har bestämt sig för att vara igel igen blir det inte så mycket gjort här hemma heller, åtminstone inte i form av städning. Däremot hinner vi med en hel del gos, och det är ju betydligt trevligare. Idag hade vi till och med gitarren framme för första gången och minsann, det verkade gå hem hos denna mycket kräsna dam. Inte så att hon jublade och slog kullerbyttor, men ändå. Hon sa inte bähää heller. Och om hon hade kunnat slå kullerbyttor hade hon nog gjort det.
 
Trots, eller kanske tack vare, vädret passade jag och ungen på att ta en långpromenad på åkern också. Riktigt skönt var det, om än kallt. Jag som är född med historiens sämsta lokalsinne har vidgat min värld, och hittar nu hem igen efter en runda på ungefär fem kilometer som tar runt en timme att gå i friskt tempo. Det är nu ni ska vara imponerade. När vi flyttade hit visste jag inte ens vilken väg som var närmast mellan huset och postlådan. Ja, nu hade vi ju ingen postlåda visade det sig som ni kanske minns, men ni fattar. Jävligt dåligt alltså.
 
Imorgon ska vi på julmarknad. Det ska bli kul. Det tycker Elin också.

No comments: