Saturday, April 07, 2007

070407

Byron Bay, NSW

Jag fryser. Jag fryser så ända in i bänken. Fatta hur kallt det är att bo i tält när det ösregnar. Första natten var helt ok och mitt stackars påslakan höll mig varm tillsammans med mysbyxor och dubbla tröjor. Då regnade det inte. Kan säga att samma klädsel hjälpte föga när det stod som spö i backen i natt. Vaknade stup i kvarten av att jag hackade tänder. Lagom skönt. Mmm... Camping...
Igår åkte jag till orten Nimbin med åtta irländare som bor bredvid mig. Nimbin är Australiens motsvarighet till Christiania. Behöver jag säga att jag var den enda av oss som var kapabel att köra tillbaka. Irländare kommer alltid att vara som de är, men de är väldigt trevliga. Det blev en mycket kort kväll på grund av regnet vilket var synd. Kvällen innan var det fint väder och vi satt runt vår lilla brasa och ljög tills långt in på småtimmarna. Det var en riktig campingidyll. Det är precis så camping ska gå till. Självklart var det någon med gitarr som spelade Wonderwall i bakgrunden. Ganska väntat. Det är ju trots allt Australien.
Idag trotsade jag ändå regnet och begav mig ut på dykäventyr. Gjorde två dyk på något som heter Julian Rocks här i Byron Bay. Det går inte att jämföra med dykningen i Exmouth, men jag såg tre olika sorts hajar och det var coolt. Såg flest av en sort som heter Wobbegong där säkert 15 stycken låg och sov på olika ställen. Såg även tre leopardhajar varav den största var runt två meter. Vi simmade fram till den och lade oss bredvid den i några minuter. Den brydde sig inte ett dugg utan höll bara ett öga på vad vi sysslade med. Såg även ett par jättestora sjöstjärnor som var dryga halvmetern. Två andra sjöstjärnor var fräsigt mönstrade och såg typ ut som giraffer, den ena röd och den andra orange. Shit vad jag frös när jag tog av mig våtdräkten. Att stå i bikini i ösregn är inte att rekommendera. Den varma duschen mottogs tacksamt.
Nu ska jag gå och lägga alldeles för mycket pengar på en riktig middag. Jag tycker att jag har gjort mig förtjänt av en sådan. Ikväll ska jag gå ut med irländarna och partaja eftersom en av dem fyller år. Tacka ja.
Mot hunger finns det botemedel. Fint det.

No comments: