Sunday, July 26, 2009

090726
Uppdaterad 090812

Sex & the city. Eller snarare Sprit & the city har varit de tre senaste dagarnas trend. Är på besök i Stockholm, och har varit så sedan i torsdags, och vilken semester det har varit. Fullt ös är det minsta man kan säga. Det började redan i torsdags när vi skulle ut och käka en enkel middag med Annika som vi lärde känna på medeltidsveckan i fjol. Efter fyra timmars sömn steg vi alltså upp på tok för tidigt och körde till huvudstaden. Resan gick bra, så till vida att jag sov till Jönköping och sambon körde hela vägen. Sex timmar senare stod vi på sörmländsk mark och andades in avgaserna. Ljuvligt!
Ja just det, middagen. Dagen till ära delade vi högtidligt en fräsch flaska vitt, och sen bar det utför. Efter ett pitstop på medeltidspuben Sjätte tunnan, för att hedra minnena, bar det av till Golden hits, där det blev karaoke för hela slanten. Vilken kväll. I sällskap av guldmogulen Ylva och väninnan Anette satte vi stället i gungning. Det var många som var jätteduktiga, och andra som var roliga. Jag och Annika avfyrade några hits, och sen stängde stället. På vägen hem passade vi på att ta en omväg på några kilometer, så när vi väl ramlade i säng var klockan 5. Det är fint det.
Inte för att dagen efter blev lugnare. Nej, snarare tvärtom. Vi asade oss ur sängen, sköljde av oss festlukten och sen bar det av igen. Denna gången gick vi en annan omväg på säkert lika många kilometer. Hungriga och trötta hamnade vi på fik för en snabb frukost. Sen pausade vi med en bio. Det var ett skönt avbrott, även om jag höll på att somna första halvtimmen.
Efter filmen bar det av till partybåten Patricia för en god hummersoppa. Efter lite vin var vi märkligt nog inte lika avtrubbade längre, utan kom på den utmärkta idén att möta upp ett annat gäng som var på pubrunda i Gamla stan. Sagt och gjort. Gänget bestod av filmproducent, klippare, skådespelare osv. No limits. Vi hade hysteriskt kul! På ett av ställe träffade jag två urhärliga killar från Perth. Vilken nostalgi. När Medusa, stället vi slutligen hamnat på, stängde klockan tre, gick vi på efterfest hemma hos producenten i hans lägenhet i gamla stan. Där korkade vi upp en flaska Moët och sen fortsatte festen. Jag avstod från bad i jacuzzin, men det gjorde inte alla. Vi satsade på att spela Rock band istället. Sjukt kul! Efter nattmat på seven eleven, tog vi första morgontåget hem och stupade i säng tjugo i sju. Trötta, men lyckliga.

Lördagen då, tänker ni. Ja, vi följde på inslagen bana. Fortfarande med ambitionen att hinna med åtminstone ett kulturellt åtagande under vistelsen åkte vi in till stan. Vi kom åtminstone till ett nytt kvarter. En god middag, solsken och vin laddade upp batterierna för en helkväll på kvarterspuben The doors hos fantastiske Fikri (?). Den här kvällen var vi faktiskt riktigt ordentliga och var säkert hemma runt tresnåret.

Innan sambon övergav mig i huvudstaden var vi och hälsade på hans pappa. Det var et trevligt återseende. Jag har ju bara träffat honom en gång innan. Efter ett pressat schema och med alldeles för lite sömn bakom ögonlocken stod jag så ensam. Vad gör man då? Jo, man ringer Annika. Vi tog en skön eftermiddag på en solterass, och sedan var det dags för mig att möta upp min gamla brevvän Ämma. Jag skulle bo hos henne i tre dagar i Kista, och så blev det, även om jag fortsatte hänga en del med Annika då Ämma jobbade massor.

Bland annat tog vi en tur till Medborgarplatsen där vi satte oss på Snaps och myste. Träffade en tjej i deras umgängeskrets som faktiskt har sina rötter här hemma, och vars storasyster kämmer Jeppe. Mycket liten värld.

På onsdagen körde jag hela långa vägen hem igen. Gjorde ett pitstop i Norrköping för att hinna med en fika med Stefan. Vi har inte träffats på evigheter, och vi hade mycket trevligt i ett par timmar. Sen var det dags för mig att fortsätta färden. Runt 23.30 anlände jag slutligen till den skånska grusen och småregnet igen. Precis som om man aldrig hade varit härifrån. Bara mycket tröttare, och lite lyckligare.

No comments: