Wednesday, June 27, 2012

120627

Om att klappa sig själv på axeln.


Idag har jag rent ut sagt lagat för jäklarns god middag. Inspirerade av någon form av hälsochock, hamnade vi i fiskdisken igår på Maxi. En goding till Röding fick följa med i kassen, och idag har den fått stå upp till bevis.

Och med den äran må jag då säga. Bara för att jag tyckte att det var så vansinnigt gott tänker jag dela med mig. Ni behöver inte alls hålla med, men det här är ju trots allt min blogg. Mohahaha. Och nej. Jag är inte så bra på det här med angivelser av saker och ting. Jag kör på känsla, så något exakt recept finns inte. Men ungefär såhär gjorde jag. Galet enkelt.

Röding i ugn

En röding av lagom storlek
2 vitlöksklyftor av lagom storlek
En lagom mogen lime
Flingsalt
Grovmalen svartpeppar
Lagom många schalottenlökar
Olivolja
Lagom mycket smör

Skåra båda sidorna och på fisken och gnid in den med pressad vitlök. Gnid även in den med juicen från halva limen (den andra halvan sparade jag till serveringen). Jag limade lite på insidan av fisken också. Lime är gott. Salta och peppra. Och känner du för det, så gnid för all del även in detta. Lägg sedan rödningen i en ugnsfast form ovanpå lite sprinklad olivolja och några små smörklickar. Skala och halvera ett gäng schalottenlökar och sprid ut lite snyggt runt fisken. Sen vet jag inte vad vetenskapen säger om hur rödingar ska tillagas på bästa sätt, men mitt funkade utmärkt. Jag körde den i mitten av ugnen på 175 grader (över- och undervärme) i ca 40 minuter, och jag tyckte (uppenbarligen) att det blev perfa. Har du ett bättre sätt - kör på det då. 

Vi hade kokt nypotatis, lättkokt grön sparris, körsbärstomater och Lallerstedts Aioli Lime till. Det rekommenderas starkt. 





Ät och njut.

Att jag sedan slog på stort och gjorde chokladdoppade jordgubbar som jag ska servera till bubblet på jobbfrukosten imorgon, gjorde chokladgodisar på den överblivna chokladen OCH städade köket efteråt, imponerade även på mig. 

Det här är en onsdag att minnas. 



1 comment:

Anonymous said...

Det ser ju väldigt smarrigt ut. Det var längesen jag hade en sådan firre. Får väl ut på semestern och fiska. Men nu skall jag till Ransäter och spela en vecka, och lyssna på dragspel. Har fått båda öronen spolade idag så det ska bli kanon. Kl åtta i morgon bär det iväg till Värmland du sköna .....
Kram Mamma