Friday, March 30, 2007

070330

Brisbane, QL
Då var resan på västkusten ett minne blott, men vilka minnen sen. Jag tänker på det varenda dag. Det är nog tre av de roligaste veckorna jag har haft i hela mitt liv. Måste ändå säga att det var ganska skönt att lämna kylan i Perth för ett något varmare Brisbane som ni då kan räkna ut ligger längre norrut. Första dagen gjorde jag det mesta som man kan göra i en stad, men inte på landet. Det blev shopping, såklart på Supré, och världens största bakpotatis i en food court. Jag lovar att jag har aldrig sett en större bakpotatis i hela mitt liv. Orkade inte ens halva. Jisses alltså. Marie, du skulle sett den. Helt tokigt. Passade också på att ta igen några telefonsamtal. Efter att ha varit i en mobilfri miljö i tre veckor känns det nästan lite konstigt att ha mobilen med sig. Kan ni förstå att jag, Madeleine Olsson, hann vänja mig av med min telefon. Kryss i taket. På kvällen passade jag även på att gå på bio. Det blev filmen Music & Lyrics med Hugh Grant och Drew Barrymore. Jag tyckte verkligen om den. Den var precis vad jag behövde. Satt helt ensam i salongen vilket också var en ganska befriande känsla.
Så igår skulle jag gå ut och käka middag tänkte jag. På väg över gatan hör jag två svenska röster diskutera något. Vi började prata med varandra och gick och käkade ihop. Mina nya bekantskaper heter Daniel och Henrik och är göteborgare respektive gute. Det blev en thaimiddag med en större skål Tom Kha Gai än vad någon skulle kunna föreställa sig. Vad har hänt? Varför försöker folk i Brisbane göda mig? Sluta med det. När jag var proppmätt syntes det inte ens att jag hade rört maten, så mycket var det. Pojkarna visade sig vara ett trevligt sällskap som också fastnat för dykning, även om de gjort det på östkusten.
Idag har vi hängt vid lagunen som är Brisbanes försök till en strand. Även om ett par hade mycket märkliga aktiviteter för sig i ena änden av poolen som resulterade att hon hade kramp i armen när de tod sig ur vattnet en stund senare, var det riktigt trevligt där. Kändes mer som en semesterort än down town vilket det egentligen var.
Imorgon väntar Australia Zoo, ni vet Steve Irwin - crocodile hunters djurpark, om allt följer planerna. Hade egntligen tänkt åka dit idag, men nu fick jag ju sällskap istället. Spelar absolut ingen roll för min planering. Mest på grund av att jag inte har någon.
Nu väntar förhoppningsvis först sushi och sedan baren. Jävla livet, som Veljko säger.
Förresten fick jag igår reda på att jag har fått sommarjobb. Wee!

4 comments:

Anonymous said...

Howdi!

Låter bra det där! Akta dig för killbaciller bara.. =)

Idag är jag trött och kinkig, jobbade sent igår och party kvällen innan - jag börjar bli gammal.. =/

Ska förhoppningsvis få kompa ut vid tre i eftermiddag - gött!

PUSS och hörs snart!

Anonymous said...

Tjena!

Hur e det med dig då? Låter som du har det rätt bra där down under nästan så man blir lite sotis. Men Sölvesborg e ju inte helt fel det heller en solig fredag som denna.Ses kanske på bruket i sommar om ja får jobb där eller om ja ska jobba på Mörrum.Ha d bra

maddiis said...

Marie: Alltid. Urk! Har jag förresten sagt att jag saknar dig?


Mattias: Som du kanske har läst så är allt bra. Ja, Sölvesborg... Tycker faktiskt om den stan, även om den inte har så fantastiskt mycket att erbjuda. Många bra minnen därifrån. Biblioteksparken är ett dolt guldkorn.

Det finns ju bara ett bruk att jobba på. Egentligen. ;) Ses säkert där.

Have it.

Anonymous said...

Hej igen, måste säga Grattis till sommarjobbet !! Det är väl skönt att veta att du har överlevnadsmöjligheter även efter hemkomsten till Sverige. Jag planerar aktiviteter ---för ny resa till Sri Lanka. Krokodiljägaren har vatt på TV här denna vecka men jag har missat honom. Ikväll har jag sett program från Sydney ! Kanon !Vi hörs!!
PS jag har köpt ny telefon DS Nokia
Kramar Mamma