Monday, October 17, 2011

111017

Hello over there!! Jojjomen. Tva jankare ar nu pa plats i New York City baby. Efter en lang, men helt ok resa landade vi i ett soligt och varmt Amerika. Vi har ca 20 grader (aven om det knappt marks eftersom vi gatt runt i konstant skugga pa grund av alla hoghusen) har, aven om det blaser en hel del. Personalen pa flyget var otroligt trevliga, och 8 timmar kandes inte sarskilt langdragna.

Det forsta vi gjorde nar vi kom fram var att skaffa subway-kort, sa vi kan ta oss runt i veckan. Vi motstod frestelsen att ta taxi direkt till hotellet, utan gav oss i stallet ner i underjorden for att for egen maskin ta oss fram. Fram kom vi, aven om det tog lite tid. Linjen vi akte med gick lampligt nog pa en annan linje, vilket vi inte fick reda pa forran vi satt pa taget. Efter att pa riktigt turistmaner studerat kartor, och med Lonely Planet i hogsta hugg genomforde vi byte som varsta proffsen och kunde snart trippa upp i neonbelysningen. Vi bor mitt i smeten, mitti teaterdistriktet, med mindre an ett kvarter till Broadway och alla galet stora skyltar. Blir man sugen? Ja. Det var ett ganska hysteriskt forsta intryck vi fick av staden, miljoner manniskor, skrikande t-shirtsforsaljare, biljettgubbar, korv och brandbilar. Den allra forsta polisen vi sag kom med ett lass pannkakor pa vag in i bilen och passade darmed perfekt in i den sterotypa bild vi fatt av poliser i USA genom film. Det kanns tryggt och bra att min inte blivit helt blast i alla fall.

Hotellet ar poppigt och modernt och nastan lika fint som pa bilderna. Vi fick ett Queen Deluxe-rum i receptionen vilket vi tackade snallt for. pa vart rum har vi tre presidenter i form av en kudde, en tavla och en lampa. Ja, bor man pa "Best Western Plus Presiden Hotel at TImes Square" sa far man val ta en och annan president pa kopet.

Efter en snabb runda pa stan med en middag som mal, rasade vi i sang och toksov. Vissa svarigheter uppstod i var Deluxe, eftersom vi uppenbarligen ar langre an den genomsnittlige hotellbesokaren. Tacket bestar av en filt invirad i lakan. Helt ok, forutom att man far valja vilken kroppsdel man vill frysa om. Tar man det pa sig vanligt slutar det nagonstans mitt pa skenbenet. Alltsa far vi krypa ihop till sma bollar i sangen, och det ar nog inte Deluxen designad for heller. Nja, vi sov trots allt, aven om vi bor granne med brandstationen, och vad jag kan doma gor de ungefar lika manga utryckningar som i Sydney. Det maste sitta en javla massa tanter i traden som ska raddas aven har. Eller kanske katter som tanterna inte kan fa ner. Jaja, vi har oronproppar.

Idag har vi efter att verkligen ha dragit ut pa tiden last pa lite i Lonely Planet och vandrat runt lite i Midtown. Vi kakade lunch pa en Italiensk gor-det-sjalv-restaurang, typ a la food court, dar de hade flera oliga delar i en restaurang. Vi at pizza. Mycket gott, men sa var vi hungriga ocksa.

Efter det strosade vi bort till 5th Avenue, och tog oss genom Diamond District ner till New York Public Library, dar vi sitter nu. Har ar Internet gratis, och det ar ju inte fel. Da kan man ta att det saknas prickar och ringar (for det har ni val markt). Det var ocksa har Carrie Bradshaw planerade att ha sitt brollop i Sex and the city-filmen. Coolt att kanna igen en plats sa tydligt. Och vilken plats sen. Det ar sa har ett bibliotek ska se ut. Punkt slut.

Nu ska vi smita vidare och leta upp ett fikastalle. Sen ska jag forsoka hitta en klanning och ett par skor till brollopet (nej, jag har ingen panik.... GAH!) och mojligtvis aven nagon form av nagelsalong. Och just det. Shampo ska jag fixa. Jag prioriterade bort det hemma. Hur korkad far man bli!? "Nej, schampo behover jag nog inte..." Idag har jag svart att komma pa vilka argument det var som styrde det resonemnaget.

Nu kilar vi vidare!

Over and Out.

3 comments:

Anonymous said...

Hej varför går det inte att skriva på bloggen Kram Mamma

Anonymous said...

Hej igen nu fick jag äntligen orden att fastna !! Ha de gott med eller utan klänning och skor, hoppas allt har löst sej. Jag hade glömt allt ljud av polis o brandbilar, var i NY 2005, bodde bakom FN skrapan, den har ni väl hittat mitt i smeten. Hoppas ni får ett härligt bröllop, hälsa alla och Brudparet Hurra Hurra Hurra, !! Göm alla upplevelser i minnesbanken det är för livet !! Kram Mamma Kristin

Annika said...

Åh, jag blev så avundsjuk att jag knappt kunde läsa klart inlägget. NYC...vi ses väl typ 2020 igen.
Ha en underbar resa