Monday, December 12, 2011

111212


Imorgon är det Lucia - en av mina favoritdagar på hela året. När jag var yngre gick jag i luciatåg vartenda år, från att jag var fyra och lussade på Hyresgästföreniningen, till att jag gick ut gymnasiet. Lucia för mig innebär sångarglädje, tända ljus, stearindoft och pirr i magen. Fruktansvärt tidiga morgnar, buxbom och fantastisk stämsång. 

När jag bodde i Australien ringde jag till hem till mamma på luciamorgon (svensk tid) så jag fick lyssna på tv-sändningen genom telefonen. Och ja, jag grät. 

Imorgon ska jag också upp toktidigt. Jag öppnar på jobbet, och faktiskt blir det ett luciatåg även imorgon. Jag går inte i det själv, men väl ska jag spela gitarr till när våra barn ska riva ett gäng klassiker. För små för levande ljus, stora nog för pirr i magen. 

Och visst är det något särskilt att så fort jag tar gitarren på jobbet springer de och sätter sig på mattan och ropar "Pepparkakesgrisen! Staffan Stallegren!"

Då är målet nått för mig. Glad Lucia på er! 

No comments: