Thursday, December 15, 2011

111215


Torsdagar är en av veckans favoritdagar för mig, trots att det oftast är en fullspäckad dag. Jag börjar arbeta 7.45 och slutar 16.30, även om jag sällan kommer ifrån jobbet direkt när jag slutar som så många andra är bra på. Jag uppskattar möjligheten till det där lilla extra man kan bjuda barnen på under eftermiddagen, då när det inte är så många kvar, ljudnivån är behaglig och stressfaktorn borta. När man bara är. 

Sen är ju torsdagar även riddag. Efter en kort paus hemma blir det ilfart till stallet för en timmes skumpande på hästryggen. Idag var det terminens sista ridlektion och vi hade hoppning. Min ridgrupp kallas för de hoppfulla och är lite extra hoppintresserade vilket såklart är toppen enligt mig. Idag hoppade vi banansvängar och jag red älsklingen, mer känd som Olis. När jag kommer hem från stallet känner jag mig alltid både upplivad och lugn på samma gång. Man får liksom det bästa av det bästa; motion, kärlek och gemenskap. 

Och sen på kvällen brukar det bli soffmys med den tvåbenta älsklingen. Ja, och de två fyrbenta huliganerna såklart. Julen är nog deras absoluta favorittid på året. Igår kom nämligen Trädet. Drömmen för två innekatter. Matte och Husse bär in ett stort träd i vardagsrummet, prasslar mystiskt i det, kryper under det, tänder upp det och avslutar sedan med att fylla det med leksaker i form av bollar, snören och annat kattgött. Kan det bli bättre? Att det sen är förbjudet område gör ju bara saken om möjligt ännu mer spännande! Sen leker vi leken "vem-kan-klättra-högst-i-granen-utan-att-matte-ser-det" tills det är dags att bära ut granen. Vid det laget har den vält ett flertal gånger, med gjutjärnsfot och allt. Visst är julen en härlig tid!

Och idag är det torsdag, och jag sitter nyduschad i soffan, dricker saffranste och tittar på Tomten är far till alla barnen och skrattar högt medan huliganerna gör störtattacker på julgranen, som i år är döpt till Fritz.

No comments: