Saturday, February 14, 2009

090214
Alla Hjärtans Dag
Då var årets kärleksdag kommen. Vi var hemma hos pappa igår och firade. Han fyller ju år den 14 februari. Varje år.
Dagens amorösa aktiviteter är förberedda och redo att sättas i verket. I ugnen står potatisgratängen och doftar ljuvligt av vitlök och chalotten. Till den ska det serveras oxfilé, bea och en blandsallad med maché och babyspenat. Till förrätt ska vi äta pilgrimsmusslor med fräst sparris, olivolja och flingsalt. Till dessert serverar det olssonska köket vaniljpannacotta med hallonsås. Sen blir det chokladpraliner med vackra röda hjärtan på. Dagens vin är ett Peter Lehmann. Smarrigt! Strax är det dags för fördrinken, så vi har inte kommit så långt i förfarandet än. Vem vet, med den tur jag har haft under senaste veckan skulle detta lika gärna kunna sluta med att vi får ta taxi till McD. Eller akuten. I värsta fall.
Ja, som sagt, otur har varit mitt mellannamn den här veckan. Ironiskt nog har den enda dag som fungerat varit fredagen den 13:e. Onsdagsmorgonen inleddes lugnt och mysigt på så sätt att min bil startvägrade. Usch, tänkte jag, men vilken tur att vi har en bil till hemma. Trodde jag ja. Inte heller den var på starthumör så det blev till att börja putta runt och greja med startkablar och dona. Inte riktigt vad man är sugen på kvart i åtta på morgonen. Fick ringa och anmäla mig försenad. Pinsamt. När jag kom fram hade dessutom min matlåda läckt i väskan så jag hade sås överallt på alla papper. Ville bara vända och åka hem, men man fick ju hålla masken och spela positiv. Inte heller torsdagen var någon höjdardag, även om jag just nu har förträngt varför. Iasch.
På måndag är det måndag igen och då hoppas jag på en bättre vecka. Men just nu är det den här kvällen som gäller.
Verner & Werner ist in das haus!

No comments: