Saturday, February 03, 2007

070203

Känner på mig att detta kommer att bli ett långt inlägg så håll i hatten...
Har nyss kommit hem från en biodejt med brudarna. Brudarna bestod i det här fallet av Sarah, Louise och Cissi och dejten mestod av middag och film. Efter världens flottigaste kaloribombsintag på KFC drog vi vidare till bion och kollade på filmen Dreamgirls. Tokbra film som till viss del är baserad på historien om gruppen The Supremes. Massa bra musik och tårarna var nära till hands många gånger. Tror bestämt att jag börjar bli blödig på allvar. Var på bio i torsdags också och såg filmen Blood Diamond med Leonardo Dicaprio i rollen som diamantsmugglare från Sydafrika. Det var en av de mest fruktansvärda filmer jag sett i hela mitt liv. Den visade hur situationen i Sierra Leone var i början på 2000-talet med inbördeskrig och allt. Jag fick så dåligt samvete för att man inte engagerar sig mer i andras problem. En hel del av världen lider och här sitter jag på mitt allt fetare arsle och klagar över att jag bor med Jackson. När det ställs i proportion till varandra känner jag mig inget annat än feg och ynklig för att jag inte gör något. Vad är det som gör mitt liv viktigare än deras? Det som var obehagligast att se var hur barnen utnyttjades, hjärntvättades och proppades fulla med heroin för att sedan användas som soldater i kriget. Barn! Och detta händer fortfarande, varenda dag, året runt. Hårda fakta. Alla som vågar och har hjärta nog bör se filmen, men den är inget för någon som lever lyckligare ovetandes. Det man inte vet har man ju inte on av. Eller?
En något mer positiv vinkel kommer att spegla följande. Igår var jag på min första cricketmatch. Landskamp mellan England-Australien. Louise hade fått gratisbiljetter på Members Pavillion (gräddhyllan) via sitt jobb. Där satt vi alltså, med créme de la créme, där spelarna också satt. Helt sjukt. Upplysningsvis kan jag ju säga att cricket är inte en sport som klaras av på en förmiddag. Mitt i matchen hålls en halvtimmes middagspaus. Matchen började klockan 14 och slutade 22. 8 timmar cricket. England vann. Efteråt försökte jag och Louise fixa autografer från Andrew Flintoff (Freddie) till Sarah som satt bland de tokiga fansen på andra sidan arenan. Hon är helt galen i honom och i cricket. Det hela slutade med att jag frågade tränaren vart de skulle gå och efterfesta. Förklarade att vi var fyra tjejer som gärna hängde på. Bytte nummer så vi kunde bestämma tid och plats senare. När jag berättade för Sarah när vi träffades utanför trodde hon inte mig. Det var som en dröm som gick i uppfyllelse för henne. hon var helt lyrisk och gick runt och sa "oh my God" väldigt ofta. Efter att vi varit hemma och bytt om och fräschat upp oss drog vi till Darling Harbour nu förstärkta med två tjejer till från lägenheten. Fram på småtimmarna var det två som hägde med på efterfest. Tränaren Mark och spelaren Jamie Dalrymple. När vi kom hem hittade vi Kelly också utanför. Vi var alltså alla tjejer som bor i lägenheten +2. Vi fick inte vara här för äcklet med motiveringen "folk ligger och sover". Ganska osmidig lögn med tanke på att alla stod i hallen. Några väl valda ord senare gick vi ner till poolområdet istället och satte oss där. Mark var en något märklig person, men Jamie var jättetrevlig. Kvällen bjöd även på lite dramatik när Louise trillade i poolen och glömde ta upp huvudet från vattnet. Jag fick hoppa i och lyfta upp det och hon drog verkligen ett jääätteandetag. Snacka om att inte ha någon överlevnadsinstinkt! Fick upp henne i lägenheten efter vissa problem och därefter avrundades kvällen ganska snart. En av de sjukaste och mest irrationella dagar i mitt liv. Att på samma dag se sin första hela cricketmatch och festa med delar av Englands cricketlandslag. Sjukt det. Nu vet vi i alla fall att det finns två personer från laget som också tycket att Jackson är ett kräk. Och gay. Han hade en halvnaken man här idag. Han hette Greg och såg tokgay ut. Det hela var mycket märkligt.
Englands cricketlag, eller delar av det i alla fall. I bakgrunden kan ni se Members Pavillion där jag satt allra längst framme vid staketet.
Så här kan det se ut när man festar med folk från England. Jag och Sarah hittade ett par simglasögon. Oavsett vad man säger så är det alltid roligt med såna.
Ja, detta var typ allt för nu. Borde gå coh sova. Imorgon ska vi åka till IKEA och äta köttbullar. Yummie!

3 comments:

Anonymous said...

Ja du.. Det var ju gamla nyheter för mig detta.. =) Du var faktiskt lite enformig ett tag häromkvällen (morgonen för dig).

Strunt samma, "thats what friends are for"..

Tack för hjälpen med Iphone. Ska gå in och meddela Anna genast! Hon ska på skidsemester på torsdag = jag längtar!!

KRAM KRAMEN

Anonymous said...

Hej Madeleine!
Tack för ditt kort! Det ska bli kul för dig, att få träffa din mamma efter så lång tid. Efter det kanske du får mer hemlängtan. Vem vet! Vi har haft studiedag idag. Vi har suttit i arbetslaget och disskuterat, om hur vi ska arbeta med genus. Suttit och skrivit i nästan 8 timmar.Man har kommit ifrån det, så det tröttar mer än att jobba en vanlig arbetsdag.Här hemma är allt som vanligt. Har själv börjat och längta till vi ska börja vara i stugan igen. Men först får det bli lite vinter till.
Natalie har nu gjort sitt gymnasieval. Hon valde handel.Den verkar intressant. Där varvar de teori med praktik. Jag tror det passar henne. Hälsningar Linda med fam.

maddiis said...

Marie: Det fanns kanske en anledning till varför jag ringde dig. Du är den enda som skulle stå ut med tjatet... ;) Fint det.


Linda: Vet inte om det är mig det är fel på, men att sitta en hel dag och diskutera genuspedagogik låter hur spännande som helst. Jag saknar att använda huvudet här. De viktigaste beslut som fattas är typ vad som ska ätas till middag och vilka ställen jag ska åka till. Jag vill behöva tänka mer! Om jag av någon anledning har råkat komma in på ett ämne som ovan tittar de andra bara konstigt på mig med en blick som säger "jaja, hon kan inte hjälpa det, hon är ju lärare". Tack liksom.

Vad kul att Natalie har valt. Jag visste inte att hon var inne på det spåret. Blir nog intressant. Har för mig att de får starta eget företag i trean där. Åtminstone fick de det i Sölvesborg. Men jag är inte säker, det var längesen nu. Handel kommer nog att bli roligt. Jag har förresten fått bilden av mamma. Har den bland de andra fotona i dagboken nu. Jag blev jätteglad.

Vi hörs snart igen! Kram från Lillasyster