Friday, June 09, 2006

060608

Detta ser ut att bara kunna sluta på ett sätt. Det var ju det där med datorer... Hrmm... Men jag gör ett försök.
Dagen idag har varit en mycket bra dag av flera orsaker. För det första var det den sista dagen i skolan idag. Någonsin. Japp! Nu är det klart. Fyra år av metareflektion, tematiskt arbete och kognitivistiska tankar har slutligen klarats av. Det känns lite märkligt. Helt plötsligt är det dags att bli vuxen. På riktigt alltså. Jaja, det där med att klara sig själv och betala räkningar och äta middag varje dag (nästan) har jag övat på i sju år och det har ju gått bra. Men att faktiskt skaffa sig ett riktigt jobb, sådana som det inte finns några inom läraryrket, innebär extra vuxenpoäng. Med ett riktigt jobb kan man inte tycka att sängen är så skön på morgonen att man faktiskt kan stanna hemma. Att tänka att "det är ju en dag imorgon också. Då är jag välkommen, trots att jag inte kommer idag" - det är äkta trygghet! På ett riktigt jobb är det inte så. Oavsett hur starkt solen sticker i ögonen på morgonkvisten kan man inte dra täcket över huvudet och somna om. Då är man inte välkommen dagen efter. Det är synd... Plötsligt känns inte mitt nyinskaffade bensinkort lika vuxet längre. Jag som var så stolt i tre hela veckor.
På tal om att bli vuxen har jag idag även varit på familjekalas hos en mycket gravid kvinna. På ultraljudet idag fick hon veta att hon var lite mer gravid än hon väntat sig. Inte bara en bebis, utan två (HJÄLP!!), kommer att se dagens ljus under hösten. Där kan man tala om stora kliv in i den ansvarstagande världen. Men visst är det härligt. En (nej, två) liten en med stora ögon och följsam blick som frenetiskt suger på närmsta tillhygge och härmar allt den ser. Varenda sekund går outtröttligt åt till att lära sig nya saker om sin omgivning. Det är underbart! Som Carola ur högtalarna en bra utekväll. Total eufori!
Min biologiska klocka har börjat pingla lite. Det känns konstigt. Jag som inte har fyllt 25 ännu. Med utgångspunkt i nuvarande civilstånd är det nog ändå inget problem. Inga bebisar här inte. Fast kunde jungfru Maria, så kan kanske jag. Det är tur att även min syster ska ha barn snart. Jag får stilla mitt begär och öva på lånade bebisar. Till hösten finns alltså 3 nya i familjen. Jag kommer att vara grym den dagen jag får egna barn!
Dagens glass: Carte d'Or light vaniljglass med chokladsås

No comments: