Thursday, November 09, 2006

061109

Hej Hopp i Lingonskogen! Nu bär det snart iväg på resa igen för Miss Maddie, denna gång tillsammans med min kära vän Jesper. Har gjort alla bokningar idag förutom fallskärmshoppet och några nätters övernattning. Det ska bli så underbart! På två veckor ska vi dyka vid korallrevet, hoppa fallskärm. segla runt öar, köra fyrhjulsdrivet, sova i öknen under stjärnorna och titta på äggläggande sköldpaddor. Om vi har tur hinner vi sova lite också, men det är inte säkert. Vem behöver sömn när man har varandra. Jag kan inte vänta tills det är dags! Så himla spännande. De fyra veckor som är kvar ska jag försöka fylla med så mycket arbete som möjligt för att spara lite pengar. För pengar är något som försvinner i ett rasande tempo här. Fattar inte varför.
Idag har jag varit ledig och fixat. Skulle behövt tvätta lite också, men det verkar aldrig bli någon tid över. Imorgon ska jag arbeta på ett nytt ställe som jag aldrig har varit på innan. Det ligger åtminstone i city så jag behöver inte leta bussar och hållplatser som en galning. Jag har köpt en street directory, en kartbok, med kartor över alla gator i alla förorter i hela Sydney. Den är ganska tjock.Det bor 4,5 miljoner invånare i Sydney. Det är halva Sverige i en enda stad. Det är en stor stad.
I lägenheten funkar det bra än så länge. Har försökt utöva lite inflytande så att folk städar efter sig lite bättre. Bor som sagt 7 personer i en lägenhet med två sovrum. Om det ska funka måste alla hålla ordning och reda runt sig. Det räcker om en enda struntar i det så blir det äckligt. Jackson som äger stället (och för övrigt är en mycket märklig kuf) verkar gilla mig vilket alltid är bra. Det uppskattas säkert alltid när någon flyttar in som gärna vill ha det städat och diskat. De första tre dagarna hade jag ingen nyckel för det hade blivit något strul. Han hade åkt till New Zealand och lämnat nyckel framme till mig, men när jag kom fanns det ingen nyckel. Dessutom skulle jag ha betalt hyra för de fyra dagar som gick medan jag var på Tasmanien. Som kompensation för trasslet med nyckeln slapp jag första veckans hyra, vilket är $135. Skönt. Alla andra hatar honom här, men han är hur trevlig som helst mot mig. Dock har han lite konstiga idéer och teorier för sig, som att Ford Motors var grunden till och låga bakom hela andra världskriget. Det var inte riktigt vad jag fick lära mig på högskolans historiakurs. Ska kolla med Sven och Valdemar, mina fantastiska lärare.
Nu är det midnatt här och dags för sängen. När ni ändrade till vintertid i Sverige ändrade vi till sommartid här så numera är tidsskillnaden tio timmar istället för åtta. Ett bra trick är att kolla vad klockan är hos er, dra ifrån två timmar och vända dygnet ett halvt dygn framåt. Alltså, om klockan är 8.00 hos er är hon 8.00 - 2h = 6.00 och sedan ett halv dygn framåt blir 18.00 här. Tadda. Lätt som en plätt.
Miss Maddie - off to bed.

4 comments:

Anonymous said...

Eller så tar man sin telefon och säger till den att Zone of Interest skall vara Sidney så berättar den hela tiden för dig i en extra klocka vad klockan är i Sidney :D.. Bra va!:. :D.

Anonymous said...

Jo , det verkar ju bli mer o mer spännande för varje dag o resa ut i landet, fast hoppa fallskärm kan jag gärna vara utan. Är det ett färdigt paket ni köper ?? Flyg sakta o lågt bara !!
Bra förhandlat med hyran o nyckeln !! Tiden är det lättaste,hur kan du fixa allt annat ?? Gonatt Miss Maddie !
Kram Mamma

Christian said...

Eller så kan man helt enkelt chansa och ringa ändå. Ett samtal från Sverige svarar man väl på oavsett dit på dygnet?

maddiis said...

Scorpan: Det är kanske inte alla som har lika fräsiga telefoner som du. Tror du att mor min kan ställa in alternativa tidszoner på sin gamla hederliga 3210? Du ska alltid vara värst... ;)


Mamma: Jag har fått svar nu. Det blir Kambodja för mig i Februari om jag kan fixa flyg! Hoo ya!

Nej det är inte ett färdigt paket. Jag har suttit på en resebyrå eller liknande och pusslat ihop det hela. Det tog en del funderingar, men det gick.


Christian: Vad himla roligt att se dig här inne. Var faktiskt inne och läste ikapp mig på din sida igår. Har varit lite slarvig och försummat det. Sorry. Självklart svarar jag alltid i telefonen, så länge jag inte arbetar vill säga. Då är det telefonlös eller sparken som gäller så man får hålla fingrarna i styr. Det är svårare än man tror. Jag är mer mobiloman än jag visste.