Tuesday, September 19, 2006

060919

Det artar sig här i Sydney. Igår var jag på den arbetsförmedling man hänvisat mig till gällande lärartjänster, Select Education. De var hur trevliga som helst och färklarade precis vad man ska göra för att kunna arbeta här. Eftersom jag har en utländsk examen måste deras motsvarighet till vårt utbildningsdepartement validera och godkänna min examen. Det tar ca 2 veckor. Därefter ska jag gå en kort utbildning i hur man undervisar i Australien, vilken även den är på 1-2 veckor, och därefter kan jag börja arbeta. Under tiden allt detta reds ut kan jag arbeta som något som heter Child Care Worker, vilket är ungefär som en extra vuxen i klassen utan det pedagogiska ansvaret. Det är ju toppen eftersom jag då även får se hur det faktiskt går till i skolorna här. Man får till exempel inte ha jeans på sig som lärare, eller skor med öppen tå, typ sandaler. Blir väl att införskaffa en helt ny garderob då eftersom jag har fyra par jeans med mig och typ inga andra byxor. Men om jag nu tjänar så bra som lärare som hon på Select Education sa att jag skulle göra så behöver jag nog inte tänka så mycket på det. Har en intervju där imorgon då de ska prata mer med mig. Kul!
Annars är allt bra här. Var frikostig och införskaffade två bananer. Mums! Åt den ena till frukost en dag och sparade den andra. När jag sedan ett par dagar senare skulle till att glufsa i mig den där bananen var den puts väck. Städerskan hade stulit min banan! Min 15-kronorsbanan som jag bara längtade efter att få sätta tänderna i. Jäkla städerska. Kunde de inte fått så mycket betalt att de har råd att köpa egna bananer. Jag menar, där har vi haft kameror, telefoner, mp3-spelare och pengar liggande och så snor hon min BANAN! Hur sjukt är inte det? Jag har klagat i receptionen. Igår försvann även Svantes kontaktomvandlare som satt i väggen. Det är något lurt med detta. Jag ska lägga ner lite energi i frågan och återkomma med mer hårdfakta i ärendet. I förebyggande syfte har jag skrivit namn på de tre nya bananer jag införskaffade i ren protest.
Idag har det varit riktigt varmt här, säkert mer än 25 grader, och jag har solat på taket. Man blev helt överraskad. Det är som om jag är inställd på att det ska vara kallt här nu, och sen när det inte är det är det något som känns konstigt. Kan också vara det faktum att vi närmar oss jul och man inte är van vid att det blir varmare då. En av de konstigaste sakerna med Australien är att solen går på fel håll över himlen. Jag hade ingen aning om att det satt så starkt rotat i mig vilket håll solen gick på, men det är väl en grottmänniskorest kan tänkas. Det känns fel. Mer fel än att bilarna kör på vänster sida. Det har jag vant mig vid.
Vi börjar friskna till här nu i alla fall. Utom Svante. Tror att det är jag som har smittat honom så jag har lite dåligt samvete. Får köpa ett KitKat cookie dough till honom. Då kanske han blir piggare. Om inget annat så av sockret.
På fredag ska vi sticka till stranden på dagen om vädret tillåter. Bondi beach blir det. Därefter ska vi till en klubb på kvällen, Purple Sneakers. Det ska bli kul.
Ska försöka rapportera imorgon om hur intervjun gått.
Puss å Gull på er!

6 comments:

Anonymous said...

Hello babe!!

Här är allt bra - börjar vänja mig vid att styra mina egna arbetstider igen.. =) GÖTT att inte infinna sig förrän elva på förmiddagen..

Idag ska träffa LF och avrapportera det senaste, tänkte samtidigt låna digitalkamera och fota bilen - så att jag kan marknadsföra den bättre.. =)

Annars inget nytt under solen, talk to ya soon mate!!!!!!!!

KRAM KRAM

Anonymous said...

Tjena!
Måste vara intressant att komma in på skolan och se hur deras undervisning är....kanske hittar något att ta hem till din kommande anställningsplats. "Ta Hand om Kåren" skrev du! Ja du! det blir inte mycket med det, har tappat helt lusten att vara där...känns inte kul för tillfälligt men det ändrar sig kanske.
Vem kan tänka sig stjäla bananer.....lite knäppt...men men, idioter finns överallt. Du får skaffa banankassaskåp ;)
Tänkte kolla om du använder din mailadress...den där hotpost...du vet.
Jaja! Nu ska jag vidare i mitt tråkiga liv....ha det gött så hörs vi snart !!

Anonymous said...

Tjena Maddis
Du får väl fixa ett låsbart skåp,måste väl gå eller köp en hel klase bananer nu när du börjar tjäna pengar så att apan till städerska kan äta sig mätt.
Ace

maddiis said...

Marie: Hur går det med bilen? Är det någon som hört av sig än? Miss you!


Michael: Vet inte hur de arbetar med språkundervisning och matematik mer än att det liknar brittisk undervisning. Annars är det klädkoden som oroar mest. På vissa ställen är det absolut jeansförbud, medan det är jeanstvång på andra. Man får inte ha skor som visar tårna och man måste ha ärm på tröjan. en förskola kräver att man har blommig kjol på sig! Confused! Hotposten arbetar inte så att det glöder än, men den vill gärna göra det... =)


Ace: Howdy mate! Mmmm... Bananer verkar vara en lyx som är få förunnade. Satt och åt grekisk yoghurt, lönnsirap och banan i köket på hostelet igår när tre tyskar kom in. De bara tittade på min mat och sa "expensive" och nickade i samförstånd. Bananer är Australiens gulbruna guld!

Anonymous said...

Hej! Ett hett tips : !! Köp bara en banan i taget, ät upp den snarast - i magen kan ingen stjäla den !! Ni får lära er lite i taget vad som är stöldbegärligt gods. Jo solen går på motsatt håll, varmare mot Jul ! Men du bor just nu i upp- och nervända världen !
Hoppas inskolningen går bra i jobbet och akta det vita skinnet på taket ! Kramar Mamma

Scorpan said...

mmm du.. det är 24 grader varmt här hemma... Titta.. du hade ju kunnat stanna hemma istället med oss :D Och här snor ingen dina bananer.. Inte jag iaf... Fast, det hade jag inte gjort i australien heller *skrattar*..