Monday, September 25, 2006

060925

Idag är det städdag på hostelet så vi har rymt fältet. Varje måndag är det order om att lägga alla sina tillhörigheter i sängen. Allt som inte är i sängen räknas som sopor av städerskan och riskerar därmed att gå ett osäkert öde till mötes. Och eftersom vi inte har något annat än just sängar att sitta i blir det en något ansträngd stämning av att bara stå upp och titta på varandra, så vi väljer att avvika. Martina åkte till Canberra igår för att hälsa på sin kompis där och ska vara borta i en eller två veckor. Nu har det istället börjat flytta in andra människor i vårt rum. I morse flyttade en tjej från Schweiz in som ska stanna i tre dagar. Hon har varit i Australien i tre månader och ska åka hem nu. Innan henne var det en, vad vi tror var, japansk eller koreansk tjej där en natt, men vi pratade aldrig med henne. Hon var bara där precis över natten. Det känns lite konstigt när det bor någon annan där, eftersom det är sängen under min som är den tomma. Kan tänka att det inte är så kul för den personen heller eftersom vi bara pratar svenska med varandra. Det måste vara tråkigt att bo i ett rum där man inte förstår ett enda ord av vad de andra säger. Jag tycker att det skulle vara skönt att flytta någon annanstans. Dela en lägenhet eller så. Vi ska ju ändå vara i Sydney ganska länge och jag tror inte att det är så svårt att få tag i en. Det svåra kanske är att få tag i en lägenhet där vi kan bo alla fem. Vi får väl se hur det löser sig.
Idag har jag och Stoffe varit i Newtown som är en liten förort till Sydney. Vi såg inte så mycket mer än shoppinggatan som mest bestod av vintagebutiker. Lunchade på en vegetarisk restaurang eftersom Stoffe är vegetarian. Åt en buffé där man fick väga sin tallrik och betala för hur mycket man tagit. Ganska smart system. Det blir lika för alla. Sorry Scorpan. Inget för dig. Dessutom hade de ju inget kött. Men det var gott. Tyvärr har det varit något kyligare här idag. Blåsigt, men det vänder förhoppningsvis snart. Bara det inte blir mer regn.
Igår var jag på Bondi Beach igen. De andra ville inte med så jag åkte ensam. När jag kom dit blåste det så in i bänken. Försökte ligga i sanden på två olika ställen, men det gick inte utan att bli helt blästrad. Fick gå upp och lägga mig på en grässlänt precis ovanför istället. Det var många som låg där på grund av blåsten. När jag skulle klä på mig och åka hem upptäckte jag att mitt linne hade blåst bort. Ajajaj. Fick ta på mig en svart långärmad tröja istället som jag som tur var hade med mig. Inte alls varmt... Synd på linnet för jag tyckte himla mycket om det. Ett av förra sommarens shoppingfynd på Vero Moda. Moder Jord ger och Moder Jord tar. Live with it.
Imorgon ska vi förhoppningsvis till Sydney Aquarium, såvida inte Stoffe ska jobba. Ser fram emot besöket. Gick förbi det för någon dag sedan när vi var och kollade på när konstnärer gjorde gatumålningar, vilket för övrigt var hur coolt som helst. Chalk the walk kallade de det, och konstnärerna hade tre dagar på sig att färdigställa sitt verk. En del målningar var helt fantastiska. Tänk att de gjorde det med kritor på asfalt. Det såg verkligen inte så ut på konstverken. I vilket fall som helst såg vi Sydney Aquarium därifrån och det ser bra ut. Det ligger typ i/vid vattnet vid Darling Harbour som är en av hamnarna, inte den med operahuset. Jag hade det som en av sakerna jag verkligen ville göra här i Australien. Det, Stora barriärrevet och Australia Zoo. Alla tre med koppling till djur och vatten. Anat ett tema i mina intressen? Skulle vilja se någon spela didjeridoo också, men det kommer väl så småningom. En sak i taget. Imorgon är det firrar på schemat. Förhoppningsvis.
Later!

5 comments:

Anonymous said...

Hej hej!!

Låter som om vatten är din grej.. =) (Bara det är tillräckligt varmt - annars riskerar man ju att få en tjinxig Madde...)

November är nog inte en helt tokig idé heller om jag får säga min mening.. Men osäkert om hur länge jag kan stanna då med tanke på pengar och jobb och så där.. Men annars är jag på!!

Vet du vad jag har upptäckt i helgen då?

Jag har varvat användningen av din och min bil nu - för att ingen av de ska verka övergiven och därmed ett lätt byte.
Och vad händer då?
Jo, din klarar sig, men min har de brutit upp förardörren på - har ingen låskolv kvar (precis köpt nya ju, pappa monterade när jag var hemma). De har försökt starta den, med rattkryckan kvar, så locket till tändningslåset har åkt av men i övrigt fungerar den..
Inget stulet, inte ens försökt plocka ur radion.. Jag blir så HELIGT FÖRBANNAD!!!!!!!! Är det inte onödigt eller?!
Så jag svor och hade mig igår kan du tro..
Bara att gå vidare men... Så typiskt..

Här skiner i alla fall solen idag, typ 20 grader varmt.. Mmmmm..

Har ni pratat om i lördags?
Jag och Jeanette var hemma hos mig, lagade god mat.. Åt marängswiss.. =) YUMMIE!! Sedan var vi på Grand. Inte mycket folk ute, men vår käre 08 var där.. "Har Madde flyttat nu eller?" Berättade var du var och att du inte skulle komma hem förrän i maj typ.. Stackars liten hängde läpp.. =) *moahahaha*

Har du sett några flygande doktorer förresten??

Take care for now!!

maddiis said...

Hehe... Inte lätt med bilar. De kan ställa till mer problem än vad man tror. De som ska vara till för att underlätta livet. Pyttsan. Hoppas att det löser sig med kolven iaf.

Inga flygande doktorer än. Bara en massa brandbilar. Vi bor inte så långt från en brandstation och jag skojar inte när jag säger att de har säkert 15 utryckningar/dag. Med sirener. Mmm... Sova... Däremot har jag ju letat upp akutmottagningen i Sydney där jag ska få mina sprutor så jag har åtminstone sett en doktor. Han var ganska ful.

Kan inte vara lätt att vara 08 alla g¨ånger. Fast det handlar givetvis mest om vilken 09 man är. Den här i Sydney är trevlig. =)

November låter underbart. Det är inte så svårt att få jobb här nu. Åtminstone inte så att man klarar uppehället och maten. Till resor och andra saker kanske man behöver ha lite extra pengar. Vill bara säga att ju längre fram i tiden vi kommer desto svårare blir det. Det är fortfarande lågsäsong här nu, men i Januari lär det vara hopplöst om man inte har varit här och visat upp sig och pratat med folk tidigare. Så kom hit så fort du kan! Vi ses snart.

Gulle dig.

Scorpan said...

Tjena tjena... hmm attans, betalar man för mängden mat man äter... Då skiter jag och komma över och hälsa på *hänga läpp* Då får ju hela reskassan till mat :d *muhahaha*

maddiis said...

Det var ju bara på det stället. Du skulle bara se när vi svullar på buffén på pizza hut.

Ojojoj... Nästan så man skäms lite.

Scorpan said...

Mm jo men Pizza hut pizzan är inte god.. inte i Sverige också..

Scorpan, inte bara ett matvrak utan att kräset också ... :D