Thursday, September 21, 2006

060921

Allt känns faktiskt ganska fint nu. Solen skiner och det blir bara varmare för varje dag som går. Idag har jag, Martina, Stoffe och Svante varit på stranden - Bondi Beach - och solat. Jag var den enda som badade och redan nu tyckte jag att vattnet var som en svensk sommar. För kallt för Jeppe alltså, men i mina ögon helt ok. Är man där så kan man ju bara inte låta bli att bada. Stranden var mycket mindre än vad jag trodde att den skulle vara. Det är ju en av de mest kända stränderna i världen och jag trodde att den skulle vara milslång, men icke. Den låg i en liten bukt så man kunde se hela stranden. Jag trodde ett tag att det var en liten strand före den riktiga stora Bondi Beach, men det trodde inte de andra. Vi får väl se. Jag är fortfarande inte övertygad.
Intervjun igår gick bra. De frågade lite allmänt om vad jag trodde att barn 0-2 helst lekte med och detsamma för barn 2-4 och 4-5. Jag fick svara på vad mitt huvudsakliga mål var när jag befann mig i en barngrupp och vad jag skulle göra om ett barn hade hemlängtan. Han frågade om vad jag såg som faror i miljön på en förskola och lite annat smått och gott. Han verkade nöjd med mina svar i alla fall och det är ju roligt. Han satt och sa very good och wonderful och sånt hela tiden så det känns bra. På eftermiddagen var det ett kort utbildningsmöte för de som ska vikariera enstaka dagar på olika förskolor och där var jag med. Det var bara jag och en till som hade någon form av utbildning där så det mesta som sades var inget nytt. Färutom klädkoderna då, - en djungel av olika förbud och måsten. På ABC-förskolor är det absolut denimförbud medan det på andra är krav på jeans. På vissa förskolor fick man inte visa knän och armbågar och på en var man tvungen att ha blommig kjol. Dessutom måste man ha hatt på sig utomhus för att det inte ska bli orättvist gentemot barnen som har det kravet. Måste köpa nya skor också med stängd tå. Högklackat går uppenbarligen bra, men inte sandaler/inneskor med öppen tå. Det är en skruvad värld vi lever i.
Igår hände inte så mycket mer än att vi hängde på rummet och spelade Geni. Jag vann. Wee! Andreas, det är bara du som slagit mig än. Smart ass! Me like! =) Läste ut min bok också så nu får jag försöka charma de andra och se vad man kan få låna. Vi lär ju hinna läsa varandras böcker ganska många gånger. Sen blir det väl att läsa på utrikiska istället. Det går det med.
Nu ska jag gå tillbaks till hostelet. Kan inte kalla det hemma än som Martina gör. Stoffe och jag kallar det för vår finlandsfärjehytt istället. Det känns som en mer rättvis bedömning. Särskilt eftersom vi inte har några glas. Ska man blanda drink får man göra det i en skål och dricka ur den. Mmm... exklusivt. Det blir en särskild stämning när fem personer dricker drink ur djup tallrik och lyssnar på Joddla med Siv på den lilla cd-spelare vi lagt ihop till som är uppstyltad av en stulen toarulle för att sprida ljudet bättre. Finlandsfärja känns inte så långt borta. Det är nästan så att man kan bli sjösjuk av bara liknelsen.
Näpp. Kryssningen väntar. Cheers!

7 comments:

Anonymous said...

Hej Madeleine.
Lina har precis visat mig din hemsida.
Ska läsa hädanefter,kul.
Imorgon åker vi till Boston, för att hälsa på Josefin.Spännande.
Hoppas att det går bra med jobbsökandet. Vi hörs. Var rädd om dig. Kramar från Pia.
Ps skaffa skype så kan vi prata med varandra ds.

maddiis said...

Hej Pia!

Det är inte alls särskilt dyrt att ringa hem härifrån så jag kan göra det istället. Får se senare huruvida jag kan fixa skype eller ej. Kul att ni ska åka och hälsa på Jossa. Ni fpr hälsa så hemskt mycket från mig!

Kram, Kram!!

Anonymous said...

Precis klar med alla löner.. PUUST!! Men nu kan jag hålla helg med GOTT samvete - skönt..
Inte hört något om jobben än - but I'll keep in touch about that..

Faktiskt inte hört så mycket om bilen, men vet du hur mycket bilar som är till salu bara i Kristianstad? Ska kolla noggrannare i helgen på om man kan lägga in annonser på fler ställen och vad det i så fall kostar!

Drink ur djup tallrik ja.. Då är det ju lätt hänt att det blir för mycket - eller?! =)
Men ni har i alla fall fest..

Jag har inga planer för helgen - vilket lär leda till att jag blir tvungen att städa och sånt annat trist..

Ha det så länge - akta dig för solsting!! =)

KRAM KRAM

Anonymous said...

Hallo Madde!
Ville bara titta in och säga G`day.
Hoppas att allt funkar där nere och att du tar tillvara på tiden varje minut räknas!!! Once in a life time.
Jag har precis peppat Marie att hon ska ta tag i sig själv och åka ner till dej.- Hon kommer.
Vi har lagt en plan för henne.

Jag insåg härom dagen att även om jag ville så skulle jag inte kunna göra en sådan tripp som du gör nu.
Snacka om att det kom en släng åldersnojja.

Ha de. Kram Pelle

Anonymous said...

Han menar så här:

För han och hans företags skull är det ju himla bra om jag stannar hemma helt och hållet!

Men eftersom han tycker så mycket om mig =)....

...menar han att jag borde åka till dig i 6 veckor - 2 månader i vår (typ februari eller mars kanske) och bara resa runt och uppleva Aussie.. Så har jag inte bränt mina jobbroar och inte heller min resechans..

Detta alternativ har inte slagit mig förut, men spontant så låter det ju helt kanon - för om vi tajmar in oss så kan jag ju hinna uppleva allt jag vill (du kan höra dig för om allt och lägga upp ev rutt.. kanske.. *flirt flirt*) och ändå inte "borra ner huvudet i sanden" och missa framtid OCH upplevelse. Utan istället kan jag göra båda.. Och du får världens bästa reskompis!! =)

Hur låter inte detta då? Om vi, hypotetiskt sett, utgår från att jag inte kommer iväg på lika lång tid som du redan påbörjat. Är då inte detta en himla bra lösning och morot för både dig och mig? (Hinner jag förhoppningsvis spara mer pengar oxå)

Nu ska jag dra hem och äta!! Höres snart igen!!!!!!!

PUSS PUSS

maddiis said...

Pelle: eftersom du är en sådan fantastisk arbetsgivare och Marie är en sådan underbar anställd så är det för mig solklart att även om hon kommer ner till mig NU och stannar i låt säga 6 månader så är hon välkommen tillbaka till er magnifika firma när hon kommer hem. Och för att riktigt visa er storhet kanske ni till och med kan chippa in med lite semesterersättning till henne medan hon är borta. DET, mina vänner, DET är en plan!

Dessutom. Du behöver väl inte ha åldersnoja? Inte än... ;)


Marie: Just i februari är ju kanske inte den ultimata månaden att planera för mig eftersom jag eventuellt är i Thailand/kambodja då. Om allt löser sig som jag planerat alltså. Då är det ju bättre om du kommer hit November/December. Fira jul med mig? Jag har både Peter Jöbacks och Carolas julskivor. Ta du med laxen. Och vörtbröd.

Kram!

Anonymous said...

Hej ! Jag har några blommiga kjolar jag kan skicka, samt hela skor !! Du får skriva ett klädschema !! Lämpliga kläder ! Ser att livet börja återvända och att saker o ting faller på plats, passa Er för att titta för långt ut genom fönstret på Finlandsfärjan, vilken chock när - om -den rör på sej ! Hoppas täcket värmer gott, att hostan gett med sej ! Jag har oxå solat idag i Sölvesborg, här är kanon-väder 25 gr. cyklat en jätterunda ! Ha de gott o hälsa alla. Kramar Mamma