Friday, January 12, 2007

070112

De senaste dagarna har flugit förbi. Sedan Sara, eller Softis som hon också kallas, flyttade in har det bara varit kul jämt. I onsdags hade vi myskväll här hemma efter att jag, Stoffe och Svante haft en sofistikerad dag på Museum of Contemporary Art (typ moderna museet). När Sara mötte upp med oss satt vi och drack te i Hyde Park och tog vara på de sista av dagens solstrålar. Gick hem och lagade mat tillsammans. Blev riktig lyxmiddag med kyckling, klyftpotatis och ugnsbakade grönsaker. Och bearnaisesås. Detta fantastiska tillbehör som verkar ha gått australiensarna helt förbi. Har bara ätit bea en gång sen jag kom hit och det var på dyr restaurang i Airlie Beach med Jeppe. Denna kväll blev det påssås från Ica som Jeppe hade med sig. Tack! Efteråt trodde vi att vi skulle spricka allihop så mätta vi var. Men lyckliga!
Igår var jag och Sara uppe tidigt och åkte till Manly Beach för att pressa lite. De hade lovat 29 grader i Sydney som kan ses som att ta i i underkant. 37 grader hade det visst varit upptäckte vi sen. Ett par timmar i solen och sen var det dags att bege sig tillbaka. Man kan inte ligga längre utan att bränna sönder sig. Solen tar något fruktansvärt. Det är inte som hemma utan man får riktiga brännsår. Livsfarligt. Fick även lära mig att den australiska solskyddsfaktorn inte har samma numrering som den europeiska. De har dubblat siffrorna så det som är SPF 10 hemma är 20 här. Inte konstigt att de tjatar om att man ska använda 30 när det inte är mer än vår 15. Och i Sverige kan man använda 30, vilket är 60 här. Inte konstigt att svenskar är bleka. Fast de borde ha så hög solskyddsfaktor i Australien med tanke på att det inte finns något ozonlager kvar och att en av två utvecklar någon form av hudcancer. Skrämmande.
På väg hem från från stranden stannade vi till och käkade thaibuffé. Det var gott. Väl hemma så var det bara att hoppa i duschen och sedan på med klänningarna för nu skulle de firas midsommar hade vi bestämt. Stoffe och Svante kom över och sen packades picknickkorgen med matjessill och senapssill från IKEA, minipotatisar som var så nära nypotatis vi kude komma, gräddfil och gräslök. Till efterrätt vankades det jordgubbar med vispgrädde. Mums! Gick till Royal Botanic Garden och satte oss på en jättemysig gräsmatta med massa fina träd runtomkring och hade vår lilla picknick. På hemvägen hyrde vi film. Efter två nästintill sömnlösa nätter somnade jag som en stock 10 minuter in i filmen. Får se om den sen. De andra sa att den inte var jättebra ändå. Det blev en tidig kväll i säng för min del.
På tal om film förresten så tittade vi på film i söndags också. Var dumma nog att välja en australisk skräckfilm om backpackers som utspelar sig på västkusten och grundar sig på en sann historia. Wolf Creek. Ett gäng köper en bil som mitt i ödemarken går sönder, men de får hjälp av en man som i början är toppentrevlig. Inte lika trevlig senare. För den som vågar kan den rekommenderas, men en kudde att gömma huvudet i och någon att hålla i handen är ett måste. Kan vara så att den blir extra läskig här nere eftersom det ligger så nära ens egen vardag. Det skulle kunna hända vem som helst av oss här nere. Jag åker till västkusten om ett par månader och ska INTE köpa bil. Såg en annan film också som inte var äcklig, utan bara bra. Their eyes were watching God. Se den om ni har chansen.
Ikväll ska vi gå till Purple Sneakers igen. Har varit där ett par gånger och tycker att det är ett sådär ställe, men de andra gillar det. Ska hem till Stoffe, Svante, Anna och Martina först. Är knappt aldrig där uppe. De bor längre från centrum än vad jag gör och jag är nästan aldrig på det hållet. Ska bli kul i alla fall.
Nu ska jag gå och äta. Te och knäckemacka med brieost. Lyx!

3 comments:

Anonymous said...

Dagarna bara springer förbi när man jobbar.. Nu är det fredag eftermiddag, har inte hunnit mycket.

Annelie kom sent inatt från London, bara sovit tre timmar innan jag gick till jobbet - kan misstänka att det kanske blir en tidig kväll. Annelie vill äta på Bestguldi, äta pepparchips och softa, titta på film. Får foga mig.. =)
Vi käkade på KoSan ihop på lunchen. Måste vara två månader sedan sist - J--LAR vad gott det var!

Får väl jobba lite till, KRAM KRAM

maddiis said...

Va?? Har hon kommit hem för gott? Jag är så avundsjuk för Ko San. Vill också ha. Drömmer om deras tom kha gai ibland. Har letat, men har inte hittat samma. Fick bli Hungry Jack's för mig istället.

Saknar dig massor. Puss och kram!

Anonymous said...

Jo knäckemacka går oxå bra eller så det lika bra med selleri.
År Gorgonsola igår på små kex, oförskämt gott.
Rökt sik idag till middag- smaskens. Men får väl börja prova schorts o badkläder snart !!
Sverige är i blåsväder idag !!
Kattja vill inte gå ut ! men inte jag heller - har varit en innejobbardag !
Kram Mamma