Sunday, January 28, 2007

070128

Jag kan knappt förstå hur fort tiden har gått. Visst, September och Januari har inte försvunnit i samma rasande tempo som de andra månaderna, men ändå. Om vad som känns som bara ett kort andetag kommer jag att vara hemma igen. Lagom till att se knopparna spricka och slå ut. Lagom till att vinterjackan ska letas upp igen för att ganska snart bytas ut mot tunnare lager. Lagom till födelsedagar, midsommar och sommarjobb. Trots allt detta har jag inte hemlängtan längre. Under hela resan har det varit så mycket jag har tänkt på hemma, för det har varit en evighet tills jag får uppleva det igen. Klart att jag fortfarande saknar alla människor, men det är fortfarande annorlunda. Istället för att föreställa mig själv hemma bland dem önskar jag nu att alla var här. Jag vill visa allt. Sitta utanför operahuset i mörkret och filosofera. Lukta på rosorna i Royal Botanic Garden. Se de gigantiska fladdermössen som fyller himlen vid mörkrets inbrott. Gå på Paddy's Market, Coles, Woolworths, eller bara ut på pubrunda. Har insett att jag kommer aldrig att kunna förklara vad jag har varit med om när jag kommer hem. Vem som inte har varit här kan förstå? Förstå hur det är att dela rum med sunkiga irländare på ett sunkigt hostel, åka till jobbet före att köket har öppnat på morgonen och därför ha haft lunchen på kylning ut genom fönstret under natten, alla fantastiskt vackra platser man har varit på. Det är knappt att jag kan förstå det själv, så hur kan jag begära att någon annan ska? Det är skillnad på att höra om något och att ha varit där. Jag är evigt tacksam att Jeppe och Josse har varit här. Och alla som jag har träffat här nere såklart: Sara, Stoffe & co, Anna & Nirre. Någon som delat upplevelserna. Nog med nostalgi. Börjar bli överdrivet korny.
Imorgon åker Stoffe, Svante och Anna till Melbourne som jag sagt tidigare. Därför ska vi gå och avslutningssvulla på Pizza Hut idag, något som kan sägas har blivit vårt trademark, även om vi inte gjort det så många gånger. Men svenskar vet hur man svullar. Kan bara göra en paralell till julbord. Är det ät så mycket du vill så är det. Vi skåningar brukar ta dem på orden. Tur att Scorpan inte är med. De hade gått i konkurs.
Annars har jag lagt ganska mycket tid på att läsa de sista dagarna. Hittade en bok här när jag flyttade in, en engelsk bok på 900 sidor som heter the Dilemma. Började läsade den då, men tröttnade efter bara några sidor. Nu har jag läst 750 sidor eller nåt på fyra dar. Det är min sanna övertygelse att man kunde ha skrivit samma bok på 300 sidor och till och med gjort den lite bättre. Men den håller mig sysselsatt. Måste ha läst ut den tills jag flyttar härifrån. Den är för tung att släpa med sig.
På tal om sysselsättning gick det en svensk film till på tv för några dagar sen. Vet inte om jag skrivit det. Ondskan. Eller Evil som den hette här. Filmatiseringen av Jan Guillous bok som är en av mina absoluta favoritböcker, och förmodligen den bok jag läst flest gånger. Filmen var faktiskt riktigt bra, om än inte lika bra som boken. Textningen var också bättre än den förra filmen då de faktiskt skrev vad de sa och inte vad översättaren tyckte var roligt.
Dags att gå och göra något annat. Kanske läsa.
12 dagar kvar.

6 comments:

Anonymous said...

Ja detta var ju en bra resume´över ditt korta liv i Sydney, tänk va du fått uppleva, hittade i tidningen idag att Australien var med att tävla om de sju nya underverken. De hade Operahuset, öknen där abourginierna har sin helia plats och koralleven som 2.500 till antal o stort som hela Storbritannien. Spännande o se hur det går.
Ja nu går det fort till Kambodja, har massor att göra men datorn bara krånglar så det har blivit ett par nätter med för lite sömn.
Kolera vaccinet är tagit i alla fall.
Ha de gott o skriv mer. Har sett filmen Ondskan , tyckte den var för rälig, som vi säger på skånska.
Kram Mamma

Anonymous said...

Ja detta var ju en bra resume´över ditt korta liv i Sydney, tänk va du fått uppleva, hittade i tidningen idag att Australien var med att tävla om de sju nya underverken. De hade Operahuset, öknen där abourginierna har sin helia plats och koralleven som 2.500 till antal o stort som hela Storbritannien. Spännande o se hur det går.
Ja nu går det fort till Kambodja, har massor att göra men datorn bara krånglar så det har blivit ett par nätter med för lite sömn.
Kolera vaccinet är tagit i alla fall.
Ha de gott o skriv mer. Har sett filmen Ondskan , tyckte den var för rälig, som vi säger på skånska.
Kram Mamma

maddiis said...

Ja, jag har också hört något om underverken här nere. Fast jag vet inte om jag vill kalla Operahuset ett av världens underverk. Underverk för mig är något som naturen skapat själv och inte en byggnad designad på mitten av 1950-talet, hur underbar byggnaden än må vara. För den som för övrigt vill läsa lite mer om operahuset kan göra det här (sidan är på engelska): http://en.wikipedia.org/wiki/Sydney_Opera_House

Ska gå till en vaccinmottagning imorgon och prata lite med dem, men jag tror jag har vad skydd jag behöver. Dock ej kolera. Vi ses om mindre än två veckor, moa.

maddiis said...

Man kan förresten få läsa här vilka som är kandidater till de 7 nya underverken. Även denna länk är på engelska tyvärr.

http://en.wikipedia.org/wiki/New_Seven_Wonders_of_the_World

Anonymous said...

Hej hej!

Här är det måndag morgon, har varit på plats på LF jobbet sedan 07.30 - kan du förstå?

Men det är inte så "duktigt" som det låter, jag skulle fixa en grej till ett av mina andra företag och hade lovat att det skulle vara på mailen innan 08.00.. Men vad gör man inte för sitt jobb?! =)

Jag har köpt klänning, kavaj och stövlar/stövletter till syrrans bröllop.. Nu behöver jag hjälp av dig med några grejer jag ska ha under.. Kan vi försöka ringas snart?!

Ser fram emot att du kommer hem, får nästan en tår i ögat när jag tänker på att jag kunde varit med och gjort det du gjort - fast det kunde jag i och för sig inte, alldeles för mycket pengar.. tyvärr..
Men - kom hem snart!!

KRAM KRAM KRAM

Anonymous said...

Måste göra ett tillägg..

Har jag berättat att jag vann 75 kr på trisslotten jag fick av pappa i julklapp?

Jag bytte in den till en enkellott och en dubbellott på Maxi igår..

Helt osannolikt.. skrapade nu.. vann inget på enkeln, men 2000 spänn!!!!!!!!!!!! på dubbeln..

JIPPIIIIIEEE, my lucky day! =) =) =) =) =) =) =) =) =)

PUSS