Friday, January 19, 2007

070119

Så var det åter helg. Skulle gått strandpromenaden mellan Bondi Beach och Coogee Beach med Stoffe och Svante i morse, men efter ännu en sömnlös natt fick det skjutas på framtiden. Istället träffades vi framåt kvällningen för att än en gång åka till Sydney Olympic Park och titta på film. Idag var det en dokumentär om kungspingvinerna på Antarktis som hette March of the penguins. Den var hur söt som helst med massvis med jääättesöta pingviner i. Lite sorglig också. Har så svårt att se när djur lider och en vinter på -80 grader överlever inte alla små nya ulliga sötingar. Den var bra i alla fall.
När jag kom hem blev det en film till. Det gick en svensk film på tv, Fröken Sverige. Fatta att jag inte har sett ett svenskt tv-program på över fyra månader! Visste inte ens att jag saknade det. Inte rent allmänt i alla fall. Var hur roligt som helst att höra folk prata svenska. Ännu roligare var det att läsa den engelska texten. Den översättaren borde fått sparken. Ett exempel: "Jag är inte din matta" översattes till "I don't own you". Tror översättaren hörde matte istället för matta. Filmen i sig var väl ingen listetta direkt, men det var en sjukt kul upplevelse. Lite saltlakrits och Anthon Berg-choklad från Jeppe på det så var det en helkväll i svensk anda.
Imorgon ska vi gå till Royal Botanic Garden igen och mysa på något som heter Symphony in the Domain. Det är en konsert från Operahuset som hålls i parken istället för inomhus. Det ska bli jättekul. Jag har ju redan varit på en operakonsert inne i Operahuset tillsammans med Jeppe, så det ska bli kul att göra det lite annorlunda. Hur ofta har man möjlighet att gå på konsert med en symfoniorkester från världens kändaste operahus och inte betala en krona för det?
På söndag eller måndag ska jag och Stoffe åka och titta på fyrverkerier i Olympic Park. Det är en föreställning som heter Crackers? På något sätt ska det gå till så att man själv befinner sig i mitten och sen skjuts fyrverkerierna upp runt omkring en. Får beskriva det hela närmare när jag varit där.
Så är det. En helg i Sydney, fylld med gratisnöjen.
18 dagar tills jag flyttar ut ur den här lägenheten! O du saliga framtid...

No comments: