Sunday, January 14, 2007

070114

Utomhusbion igår var verkligen tokmysig. Jag, Sara, Stoffe och Svante bredde ut vår filt mitt bland alla barnfamiljer och bara njöt. Dessutom hade vi tur och klarade oss undan regnet som hängde hotfullt över oss, men med ett gigantisk paraply och solglasögonen kvarlämnade hemma lyckades vi skrämma bort det. Filmen var hur kul som helst. Grönt gräs, gröna träd och när mörkret lade sig en massa fladdermöss. Har läst på lite om dessa nu. De heter flying foxes och är den största fladdermusarten som finns. Som jag har förstått det finns det fyra olika arter av den varav den största heter grey-headed flying fox och är den som finns här nere på östkusten. Den kan ha ett vingspann på upp till en meter, så de är verkligen stora! Men man behöver inte orora sig, de lever på frukt. Det är snarare det som lämnar dem som man behöver vara lite aktsam för...
Efter filmen tog vi en liten promenad i Sydney Olympic Park. Man kan knappt fatta hur stort det var. Massa olika arenor, parker och en tågstation. Kändes verkligen som om man gick i en liten by som blivit planerad och uppbyggd i ett enda syfte. Nästan overkligt, även om det var så det var inför sommar-OS 2000. Vi var bara där själva tävlingarna hölls och inte där folk bodde. Vet inte ens om det var i närheten, eller om det var någon helt annanstans. Vilket är det förresten som kallas för OS-byn? Är det där arenorna är eller där de bor?
Idag har äcklet varit på uselt humör. Han påstår att fastighetsägaren har varit på honom sen julafton när vi hade fest här och undrar vad som försiggår i den här lägenheten. Han har också hittat på att han fick böta $500 för vår fest, vilket är en omöjlighet. Vi pratade med vakterna och allt var ok när vi gick ifrån grillplatsen. Märkligt om det sen helt plötsligt inte var det längre. Dessuton betalar man $50 i deposition om man inte skulle städa efter sig, så att han har fått betala $500. Ja, ni hör ju själva hur skruvat det låter. När Anna och Nirre flyttade ut ville han sen ha lovord och kärleksförklaringar för att han var en sån "fin kille" som han kallar sig själv och inte krävde tillbaka pengarna av dem. Pengar som han aldrig har betalat, det kan jag sätta mitt liv på. I vilket fall som helst så har han visst ett garage som han har använt som förråd och förvarat lådor och grejer i. Att fastighetsägaren nu har kommit på det och han har fått tillsägelse om att ta bort sakerna på grund av brandrisken är nu av någon anledning mitt fel. Därför går han och spottar och fräser och berättar hur pissed-off han är för att det är just mitt fel. Jag orkar inte ens svara honom längre. Jag blir så trött. Fattar inte att han bara orkar.
Jaja, ikväll ska jag och Stoffe och kanske några till ner till Darling Harbour. Det ska vara någon dansgrej där nere som vi tänkte undersöka. Det är fint väder idag så det är nog rätt mycket folk.
Fast innan jag går måste jag ringa Jossa som fyller 25 idag!
Grattis Grattis!!

9 comments:

Anonymous said...

Hej Madeleine

Vi har däremot inte så vackert väder. Det stormar här i Sverige Så vi har varit strömlösa idag. Det är den värsta stormen sen Gudrun. De har även stängt Öresundsbron. Så jag hoppas att det inte ska ramla några tallar på vår stuga. På lördag firar vi Fredrik som fyllt 18 År cch Mikael som slutat fylla år.Hälsningar Linda!

Anonymous said...

Hej, sitta på en filt i Sydney o se på film, det låter nåt - jo OS det såg jag på TV. Städa efter party, jo han ser väl en chans att tjäna lite extra pengar. Men försök att ta det för vad det är, han vill nog bara ha bekräftelse att allt han gör är rätt o bra o det alla andra gör är fel. Han borde lära sej att det går inte att ändra på andra bara sej själv !!
Ha de i solskenet - och sola lagom.
Jag hoppas du mår gott i alla fall !
Kram Mamma

Anonymous said...

Tjenare Madde! Jag förmodarar att du längtar till den nionde februari. Om inte för kambodja så iaf för att göra dig fri från Jackson. En gång för alla. Fast du kommer nog att sakna han lite än då. Det är bara att erkänna. He he. Näha. Nu ska jag sova. Är trött som ett djur. Tänkte att jag skulle få tummarna loss och sticka till länsförsäkringar imorgon med dina kvitton. Vi hörs. Sola lugnt.

maddiis said...

Jaha.... Hade nyss skrivit värsta långa svaret till alla när den här buggdatorn tyckte att det var dags att göra om det hela till en porrsajt istället så allt försvann... Ska försöka göra ett nytt försök.

Linda: Jag har läst om vädret på aftonbladet och det verkar hemskt. Hoppas att stugan klarar sig. Ni har ju verkligen lagt för mycket tid, arbete och pengar för att det bara ska raseras. Jag vill åka dit i sommar och sola och bada. Om det inte snöar.

Kommer inte ihåg vilka datum Fredrik och Mikael fyller år, men jag vet att det är i Januari. Måste ringa dem idag. Vad ska ni förresten hitta på till pappas födelsedag??


Mamma: Ja, det var jättemysigt. Vi har bestämt att vi ska åka dit på lördag också och titta på en film som heter March of the penguins. Det ska bli kul.


Jeppe: Mmm... Jackson... Blir kräkig av att tänka på honom. Förresten? Har du skickat ditt kontonummer och summan till mig, för jag har inte fått det. Det är därför du inte har fått pengarna. Antar att du vill ha dem snarast.

Visst jobbar du Djävulsveckan nu? Har räknat lite på det och kommit fram till om att jag över huvud taget har någon koll på schemat så borde det vara så. Kan lika gärna ha fel. Vi hörs snart. KramKramen!

Anonymous said...

Howdi!

Är på jobbet, chefen har bestämt att växeln skulle öppna 8.00 idag pga stormen.. Så jag får skriva en snabb kommentar innan hell brakes loose tänkte jag..

Härligt att ni hade det bra i parken i varje fall! Synd att Jackson är ett sånt superpucko!! Hoppas det klarar sig de veckor som är kvar bara. Flyttar du tillbaka till hostelet annars?

Annelie har varit på plats hela helgen, så jag har låtit bli att boka upp mig på aktiviteter - himla skönt nu att jag mest softat sedan jag gick från jobbet i fredags..

Vi höres mer en annan gång, ta hand om dig, tänker på dig!!

KRAM KRAM

Anonymous said...

Hej Madeleine
Fredrik fyller den 3 jan och Mikael den 17 jan. Vi har inte riktigt bestämt vad vi ska göra med pappa. Förmodligen ett kalas hemma. Pappa vill gärna bjuda på något gott till dem han känner.
Hälsningar Linda!

Anonymous said...

Inga nyheter idag från Sydney by night !! Men jag skall få min DVD installerad imorgon, då skall jag lära mej ladda din kamera!! Börjar närma sej, har hämtat Koleramedicin i dag, borde köpa HIV - anti medicin oxå för det är visst det farligaste landet i Asien vad det gäller aids - smitta !! Läskigt, men det gäller att hålla sej i--- hängmattan !!
Ha de gott !!
Kram Mamma

maddiis said...

Mamma?! Du vet väl att hiv är en sexuellt överförbar sjukdom? Vad hade du tänkt ha för dig? Blir helt nervös nu och är inte säker på att jag vill följa med längre och bevittna detta. Du skrämmer mig...

Anonymous said...

Förlåt min otydliga humor - även en 40-talist vet en del om det moderna maskineriet. Men jag tar Salvekvick med för säkerhets skull !! Fick ingen DVD - men nu kan jag kameran i alla fall. Tack . Här ösregnar det, men det såg fint ut i Kambodja- som i Thailand för 30 år sen !! Var i program När o Fjärran idag . Längtar dit nu . !
Gonatt o Kramar Mamma