Monday, January 01, 2007

070101

Nyårsfirandet var toppen. Picknick i Royal Botanic Garden, som vi 14.00 kom in i efter bara två timmars köande och fick en kanonplats med utsikt över Operahuset och Harbour Bridge. Hamnade bredvid ett kanontrevligt par från Wollongong som ligger ca 1,5 h söder om Sydney. Jag blev inbjuden till att åka och hälsa på dem där. Det finns massa fins stränder runt Wollongong så det hade varit kul. Picknicken bestod av kycklingklubbor, pastasallad och hemmagjord tzatziki. Mumsigt! Maten var viktig eftersom vi skulle tillbringa 12 timmar i parken. Man måste vara på plats så tidigt på dagen om man vill komma in över huvud taget. Istället fick man ta ett par tupplurar emellanåt för att vara på topp till fyrverkerierna.
Klockan 21.00 var det dags för den första omgången - Familjefyrverkerierna. Dessa är en minivariant av de stora som skjuts upp vid midnatt, men de var ändå större och mäktigare än några fyrverkerier jag tidigare sett. Tårarna rann. Jag ville dela det med alla jag saknar där hemma. Jag kommer aldrig att kunna förklara. Man måste se det själv. Tre timmar kvar att vänta innan det var dags igen. Sen var klockan tolv. Nedräkning. Sen lystes hela världen upp. Harbour Bridge glittrade och hela himlen fylldes av färger. Det sprakade och exploderade överallt och till avslutning hade de de mest fantastiska kreationer på bron. Kameralös som jag är kunde jag inte föreviga det, men Sydney Morning Herald (Sydneys tidning) har, så jag har stulit. Hehe. Här kommer ett axplock. Var också inne på Aftonbladets hemsida http://www.aftonbladet.se där jag hittade en liten del av nyårsfyrverkeriet på webb-tv. Det går att klicka på länken "Färgsprakande fyrverkeri i Sydney" på deras hemsida. Tål att tittas på.
Gott Nytt år!


4 comments:

Anonymous said...

Hej på dig!
Det verkar som du haft ett bra
nyårsfirande.
Vi hade det bra,åt för mycket som
vanligt.
Vi var hemma 02:30 men det är
ingen tid för er i Sydney.
Ha det gott
från Catrine

maddiis said...

Vad bra att ni hade ett lyckat nyår. Du har rätt i att tiderna här har blivit helt konstiga. Att vara ute till klockan sex på morgonen här nere är helt normalt. Det är inte alltid man har kommit ut till klockan två här och då stänger allt hemma i Kristianstad.

Måste ändra på det tills jag kommer hem.

Massa kramar från Lillasyster.

Anonymous said...

Hello babe!!

TACK TACK för kortet!! (Det kom fram igår)..
Fiiiin utsikt.. =)

Är ledig från LF idag, så jag är på KE och fixar lite fakturor - himla skönt med sovmorgon!!

Ha en bra helg om vi inte hörs!!

KRAM KRAM

maddiis said...

Hehe... Hoppas du blev glad. Det finns bara en person i världen som kan "uppskatta" det kortet.

Party igår, brudkväll med Anna, och party idag. Huga. Jag börjar bli gammal.