Sunday, October 01, 2006

061001

Lyckades rädda föregående inlägg så det finns nu publicerat under det "halva" inlägget. Gick inte att få det överst, så ni får allt scrolla.
Jag arbetade min första dag i fredags. Det gick hur bra som helst och roligt var det också. Var på en förskola i Balmain som är en inre förort. Tar 10 min med buss. Var i en grupp med "toddlers" vilket innebär barn i två-treårsåldern. Det är ungefär som i Sverige, förutom det faktum att personalen inte behöver någon utbildning. Det finns tre grader av personal: outbildad, trainee och diploma. Kan tänka mig att diploma är jämförbart med högskoleutbildning. Som jag trodde är barn barn oavsett i vilken del av världen man befinner sig, så det var det lättaste. Det som kändes märkligast var att barnen pratade engelska. Visst, det hade varit märkligare om de pratat något annat språk, men man är van vid att de pratar svenska. Att de vuxna pratar engelska är ju inte ett dugg konstigt. Det var ganska svårt att tyda vad barnen sa också, men efter några timmar hade man vant sig. Hade ju trots allt 10 timmar på mig. Som sagt, barnen var underbara, men personalen hade jag lite svårt att få grepp om. Till exempel pratade de högt och ljudligt med varandra, inför barnen, om vilka barn som var deras favoriter och vilka de önskade var deras egna. Kul för de barn som hörde som inte blev nämnda? Sådär. Fast jag höll mig till barnen, det var ju för deras skull jag var där. Vi hoppade studsmatta, lekte dinosaur och hade massa kul för oss och de verkade trivas i mitt sällskap. Känns skönt att ha första dagen avklarad. Inte lika nervöst inför kommande jobb. Måste bara köpa en hatt som jag ska ha på mig när vi är ute och leker. Och ett par skor. Vill inte ha mina gympaskor fulla med sand varje dag, och man måste ju ha skor med stängd tå. Att handla skor är ju färstås aldrig tråkigt...
I fredags var vi ute på ett ställe uppe i Kings Cross som hette Candys Apartment. Det var livespelning. Två band, varav det ena hette Ziggy Flax. Det var roligt att gå ut och hålla ihop alla fyra, även om vi gick hem vid olika tider. Jag brukar alltid dricka Cosmopolitan när jag är ute, men den är dyr så in i bänken här. Har fått skala av några ingredienser och nöjer mig numera med vodka cranberry. Bartendern på Candys var urtrevlig och jag fick den dyrare absolutvodkan istället för den ryska varianten de brukar blanda med för samma pris. Kändes lite som hemma. =)
Igår gjorde vi inte så mycket. Var och svullade på Pizza Hut. De har all-you-can-eat-buffe varje dag med mängder av grejer. Tror att jag har skrivit om den tidigare. Annars får ni säga till så kan jag gladeligen berätta. På kvällen var de andra på ännu en livespelning, men jag stannade på rummet. Var alldeles för trött. Uppenbarligen var inte de andra i korridoren det. De hade världens party utanför vårt rum. Sätt er in i hur det kan vara att i lugnan ro ligga och lyssna på mp3 när plötsligt någon drar igång med en gammal gitarr utanför. Tio personer, alla tondöva, skrålar ikapp till Oasis gamla hit Wonderwall. Spelar alltså och sjunger till stereon som de för övrigt överröstade. Tror jag hörde Wonderwall 15 gånger. När de andra kom hem vid 0.30 hade de precis slutat spela och Stoffe sa att det luktade marijuana i tv-rummet. Säkert det som låg bakom. Ja, jag säger då det. Wonderwall som är en bra låt. Eller var i alla fall.
Idag ska jag och Anna gå på stan och tvätta medan Stoffe och Svante går på rysk filmfestival. En helt vanlig söndag alltså. De behövs de också.
Puss å Gull.

3 comments:

Anonymous said...

Se där.. se där... Vår kära lilla maddiis kommer ut i stora världen och upptäcker att barn är som barn är överallt, bartenders fjäskar för söta flickor och folk misshandlar gittarer och wonderwall :D. Har du lämnat Sverige igentligen :D

maddiis said...

Du inser att du inte kan skriva som anonym. Jag känner dig för väl för att du ska kunna gömma dig bakom den fasaden. Dessutom var bartendern tjej. =)

Anonymous said...

Äsch, det är mina smileys som avslöjar mig... damn you smileys damn you..

Ja och?... Finns väl tjejer som gillar tjejer också :D