Saturday, December 09, 2006

061209

Jag lever.
Jag vet inte om jag borde göra det, men det gör jag. Igår gjorde jag det sjukaste jag gjort i hela mitt liv. Jag satte mig i ett flygplan, utan dörr ska tilläggas, åkte upp till lite över 4000 meters höjd, och sedan hoppade jag ut ur det. Det är inte normalt. Var faktiskt inte så nerväs som jag trodde att jag skulle vara. Det absolut värsta var när Jeppe hoppade ut före mig. Han hoppade först och jag tvåa. När jag såg honom bokstavligt talat försvinna var jag helt övertygad om att det var sista gången jag såg honom. Trodde att det var kört för hans del. Hade inte så mycket tid att tänka för efter ca 30 sekunder var det min tur. Ut i hålet, luta huvudet bakåt och sen falla. Adrenalin, skräck, magpirr (milt sagt), och dödsförakt i en enda härlig blandning. Fritt fall i en minut som kunde ha varit allt ifrån fjorton sekunder till två timmar. Ingen tidsuppfattning alls. Minns att jag skrek, och blev torr i halsen. Jag föll alltså 3000 meter på en minut. Det kan man kalla för fortkörning. Nästa skräckaratade upplevelse var när han drog fallskärmen. Jag trodde jag höll på att dö, bokstavligt talat. Har hela hoppet på DVD och man kan se i ögonen på mig att jag är övertygad om att min sista stund var kommen. Därefter var det bara härligt. Vi gled runt ovanför öar, korallrev och turkost vatten, lekte i molnen och landade slutligen på stranden. Jag har aldrig varit så lycklig över att se Jeppe tidigare.
Vem sa att åka på semester var avslappnande?

4 comments:

Christian said...

WOW!

Anonymous said...

Hejsan.
Det var länge sedan man sa bu eller bä med dig. Har suttit här läsa in hela ditt äventyr down under...häftigt.
Vad du kommer att kunna berätta för dina barnbarn när du är gammal och grå. Jag är bara så avis..här sitter man in halv kalla Sverige och skrattar och förundaras av dina äventyr.

Hoppas att allt är okej.

Kram Jeanette

Anonymous said...

Me dont like you anymore... Du förgiftar mina tankar och gör att jag ser min ekonomi försvinna.. Jag VILL också hopa fallskärm... Jag är en adrenalin junkie.. ser också medlemskaps kort och 5 hopp om dagen äta upp mina pengar.. Så jag har av det skälet ej ännu gjort det... Men vinner jag på lotto så.. :P

Hehe... En sista fråga.. Kommer du att göra om det?

maddiis said...

Christian: Jag må ha hoppat fallskärm, men du skulle aldrig få mig till att försöka mig på en Svensk klassiker. Även jag har självinsikt, om än inte så mycket.


Jeanette: Jo allt är bra. Fortsätter jag på det här sättet kommer jag förmodligen aldrig få barnbarn att berätta saker för och än mindre bli gammal och grå...


Scorpan: Lite skadeglad är jag över att jag hoppat men inte du. Det är ju du som är galnast av oss. Kommer jag hoppa igen? Vet inte. Inte denna veckan iaf...