Thursday, December 21, 2006

061221

Örnen har landat. Är tillbaka i Sydney nu efter en minst sagt äventyrsfull resa. Sedan vi lämnat Airlie Beach kom vi till Hervey Bay där vi spenderade en natt innan det var dags att åka på en tvådagarstur till Fraser Island, världens största sandö. Hela ön är alltså gjord av sand. Vi åkte med någon form av terrängbuss. Man måste ha fyrhjulsdrift för att ta sig fram eftersom det inte finns några asfalterade vägar. Man kör runt i 40 cm djup sand på vägar som inte är 30 cm bredare än bussen. Spännande. "Motorvägen" är stranden som har olika många filer beroende på om det är högvatten eller inte. Var runt och tittade på lite grejer, bland annat ett skepp som förlist där och sedan sjunkit genom sanden flera våningar så att det nu bara var lite mer än relingen som syntes. På kvällen skulle vi käka middag och göra oss hemmastadda på den delen av ön som var vår nightcamp. Javisst, vi blev tilldelade ett tält. Med trägolv och två hotellsängar! Fanns fläkt och belysning också. Vi kallade det för vårt Hotält. Det är inte så svårt att bo i ödemarken som jag trodde...
Följande dag var vi med om den mest spännade bussfärd jag varit med om i hela mitt liv. Vi gjorde vad som skulle ha varit en halvtimmesfärd på ovan beskrivna vägar på 15 minuter. En kvinna fick en väska i huvudet, men den var som tur var inte tung. Vår guide beskrev det hela som "det är ingen fara så länge träden slår mot rutorna. Det är när de kommer in i bussen det börjar bli jobbigt." Jag och Jeppe sjöng Indiana Jones.
Samma dag som vi kom tillbaka från Fraser Island tog vi bussen ner till Brisbane varifrån vi flög till Alice Springs som ligger mitt i Australien, mitt i öknen. Vad händer då, för andra gången i mitt liv när jag öknar? Jo, det regnar. Otippat. Det var likadant i Sahara. What's up med det liksom? Det är inte rätt. Intressant, men inte rätt. Efter en kväll på ett hostel som hette Annie's Place med en värd med namnet Kitty Cat var det morgonen efter dags för vår tur till Red Centre. Första dagen åkte vi till Kings Canyon och dagen efter var det dags för Kata Tjuta, som är miljoner år gamla berg. Jeppe minns aldrig vad de heter så han kallar dem för Kama Sutra. Inte riktigt samma kanske, man jag förstår vad han menar. Gick en walk där som hette "Valley of Winds" som var jättefin. Var coolt att gå mellan stenar som var 550 meter höga. På kvällen var vi och tittade på solnedgpngen över Uluru, Ayers Rock. Tyvärr var det molnigt så det blev inte så rött som vi hade hoppats. När vi kom till campen sent sent var det dags för ett nytt hotält. Fräsigt värre. Alla var döhungriga. Det hade gått 8,5 timmar sedan förra måltiden och asiaterna satt och skrek FOOD i bussen till vår något speciella guide. Hon var kontrollfreak av högsta rang och tålde inte att någon ifrågasatte henne. Hon hade även en ny guide med sig på upplärning. Han fick inte så mycket gjort. Han var bättre när inte hon var med. Då vågade han säga något. Det gjorde han knappt annars.
Fortsättning får följa en annan gång. Nu stänger Internet.
PS. Vi har varit på julkonsert i Operahuset idag. Det var fantastiskt! Jul, jul, soliga jul!

7 comments:

Anonymous said...

Hej Madeleine!
Vi har följt din resa genom att läsa din blogg. Vi hoppas att du mår bra!God Jul och Gott Nytt År önskar Linda med fam.

Anonymous said...

Hejsan Madde!
Har varit lite dålig på att skriva. Har varit lite busy! Med att resa och att komma hem!
Låter som om du hade det kul på din resa. Vad bra.
Så nu vet du också vad en bussfesa är för nåt!! Låter som en mycket lyxig Fraser-island resa ni gjorde. När jag var där bodde vi i tält. Riktiga tält som vi själva satte upp. Och det regnade! Så vi fick veta vad det betyder att campa. Och så körde vi 4x4 på egen hand. Men din tripp låter ju kanon med guide och så. Var ni vid sjön med det underbara turkosa vattnet. Nu kommer jag inte ens ihåg vad den heter!
Har du förresten sett att jag har å,ä och ö. Det har jag inte haft på 10 månader!
Det betyder att jag är hemma! Allt är toppen. Faktisk´t jättekul att vara hemma.
Och mitt uppdrag är avklarat. Brännt och skickat. Hade en hel problem dock, med kablar som jag inte hade etc etc. Så två blev vhs. Men det spelar kanske inte så stor roll. Det blev iallafall bra.
Ha det toppen. God jul och gott nytt år på dig! Njut av solen. Brännan försvinner snabbt när man kommer hem!
Många kramar Josse

Anonymous said...

Hej hej!!

Är hemma på ön, ute i bushen.. =) Men nu finns det både dator och internet - inte dåligt alltså!!!

Allt är super, men trött. Någon fick ju för sig att det skulle gås upp halv åtta idag.. Sedan lite Baileys innan maten, två rätter; Gravad lax alt kräftstjärtar och kokt potatis och sedan provning av prinskorv efter det!! Gott gott, men syrran "tvingade" mig att dricka vanlig julmust (för vatten fick jag inte ta och light var det inte frågan om att uppbringa)..

Är det mycket stavfel i texten tar jag inget ansvar för det - skyller på litet tangentbord (eller för feta fingrar vad vet jag) i kombination med att jag sitter nästan en meter från en vanlig 17" skärm och skriver...


EN UNDERBART GOD JUL om vi inte hörs innan!!!!!!!!!!

PUSS & KRAM

Anonymous said...

Jag glömde ju;

Mellan uppgång och kvällsmat har jag jagat i stan en runda (syrran ville "kolla läget" och jag var tvungen att köpa ny ansiktskräm - hör och häpna).

När vi kom hem jagade vi hunden en timma - har hört att motion är bra?! Men stämmer det verkligen när det blåser ute?!

Sedan sillinläggning, pärskalning och senaste uppdateringarna runt bordet..

Tror att jag måste lägga mig typ nio ikväll, dvs om 20 minuter..

Höres snart igen!! Love ya..

Anonymous said...

Jag börjar ana en trend med regn och öken.

Var det lika mycket regn som när vi var i Sahara eller något mindre ? Å - andra sidan så är det ju en upplevelse att vara i öknen när det regnar. Hade kanske varit roligare att vara där dagen efter eller något för att se all grönska - men det blir väl kanske på nästa resa :))

Go Jul och Gott Nytt År på dig

Anonymous said...

Hej på dig!
Hoppas allt är bra med dig.
Det är jätteintressant att följa
din resa på bloggen.
Det är en fantastisk upplevelse
för dig som du aldrig kommer att
ångra.
Allt är bra med oss.
Nu ska vi gå ut och promenera bort
julmaten.
Ha det gott!!!
Catrine med familj.

Anonymous said...

Hej, jo nog kan man åka buss på flera sätt, jag minns en gång i Afrika när vi skulle vända i en allé, det var omöjligt, regnvatten hade förstört vägen , men enda trösten var att vi hade tandborste med oss. Alla afrikaner var med o hjälpte till - spännande men chauffören var rätt genomsvett när det var klart.
Ha en fortsatt God Jul nu i mellandagarna.
Kram Mamma