Friday, December 01, 2006

061201

Det har framförts klagomål på att jag skriver för mycket. Tacka ja. Hasse, scrolla ner till slutet så finns där en sammanfattning till dig! ;) För er som orkar läsa hela kommer här dagens skrift:

Jaha, då var vi inne i December. Fattar inte vart tiden tar vägen. Det känns som det var igår jag låg på stranden i Åhus och överlevde på de drickyoghurtar Marie försåg mig med, gick på Carolakonsert och körde truck. Tillhörde de svenska skattebetalarnas skara. Nu sitter jag istället på andra sidan jorden, närmsta stränder är Bondi eller Manly, betalar tillbaka CSN och för att inte tala om de konserter (läs livespelningar) jag har varit på som har bestått av märklig indierock. Tre månader. För fem månader sedan levde jag fortfarande med illusionen att jag skulle ha fått ett lärarjobb i Sverige, kunna flytta till större lägenhet och skaffa katt. Bli en Svensson, fast Olsson. Jo, hoppsan. Det gick ju bra.
Idag är stora fixardagen. Håller på att tvätta och ska strax gå och ta spruta och även kolla upp om jag har fått urinvägsinfektion vilket jag har mina misstankar om. En liten en. Måste ringa och bekräfta min frisörtid imorgon också. Så funkar allt här. Man gör en bokning och sen måste man ringa dagen innan och bekräfta. Inte riktigt som man är van vid. Gör man en bokning så är det ju klart sen. En del saker är väldigt omständigt här även om det mesta är så mycket smidigare än vad någon svensk kan föreställa sig att det kan vara. Har varit duktig och städat garderoben också idag. Börjar alltid med att städa garderoben när jag ska göra något. Vet inte varför, det har bara blivit så. Samma sak om jag är arg, då viker jag kläder. Kanske är någon form av kontrollkänsla som infinner sig. Vad vet jag?
Ikväll är det party som gäller. Vi ska gå till en klubb som heter Purple Sneakers. Har varit där en gång tidigare och det är ganska ok. Kanske blir bättre denna gången. I glada vänners lag ordnar sig allt. Hoppas bara att inte Jackson tänker bjuda in sig själv som han har en tendens att göra. Jag tror jag kräks då. Får rysningar längs hela ryggraden när han är i närheten. Igår frågade han om jag ville ha massage eftersom jag hade sån enorm träningsvärk. Jag höll på att klökas och var tvungen att gå in på rummet. Urk! Det märkliga är att han tror att han är allas bästa vän och tycker själv att han är som sänd från ovan för att rädda oss alla ur vår misär som han är övertygad att vi hade levt i om det inte vore för honom. Han berättar gärna och ofta hur fantastiskt duktig han är. Det är ju bra att någon tycker det förstås. Jag håller mig undan.
Jag har förresten uppfyllt en dröm i veckan. Jag, Madeleine Olsson, är numera stolt ägare till... alla säsonger av BUFFY! Mjau! Lycka.
Ja, December alltså. Vintermånad. Högsommar. Speglar lite av det dualistiska förhållande jag har till den här resan. Samtidigt som jag älskar att vara här och vill se allt, eller åtminstone så mycket som möjligt ska det också bli skönt att komma hem i Maj. Skönt att bara göra allt vanligt. Jag älskar verkligen mitt liv, vilket jag nog inte hade förstått om jag inte hade åkt hit. Det är en trygg tanke.
Ikväll är det party.
Hasse: Här kommer din version! Jag tycker att tiden har gått fort. Det är stor skillnad på vad jag gör här och hemma. Jag gör inte vad jag trodde att jag skulle göra för fem månader sedan. Idag är fixardag, tvätta, städa, vika kläder. Sen är det party. Ska gå på disco. Tycker fortfarande inte om Jackson. Han är äcklig. Jag har köpt alla säsonger av Buffy och vampyrerna. Det är bra. Trivs här, men ska bli kul att komma hem i Maj. Tänkte jobba på Nymölla.
Mindre text kan jag nog inte få ihop om det ska bli något sammanhang i det. Vassego. Hehe.

3 comments:

Anonymous said...

Hej vännen!

Himla trevligt att prata med dig senast - synd att jag inte var hemma när du skulle bränna telefonkort häromdagen!

Första dagen på LF är snart till ända, varit en lugn smakstart..

I helgen blir det till att pynta med adventsljusstakar och städa, skapa lite ordning i lägenheten - tänkte seriöst försöka sätta upp lite hyllor så att jag kan organisera lite pärmar och sånt skrufs.. =)

Fick igår reda på att syrrans bröllop blir den 3:e mars 2007 - kommer nog att bli dyrt.. (Men roligt).

I jul blir inget som vanligt, farmor & farfar ska till faster på fastlandet. Bara mamma, pappa och syrran hela helgen alltså. Vad ska man skapa sig för nya traditioner då?

Hoppas ni haft det roligt ute, ni borde kommit hem nu (kl bör vara 06.10 hos dig om jag inte tänker fel. Kl är 16.10 fre em här..=

PUSS i ljumsken och KRAM

maddiis said...

Hehe... Du tänkte nog lite fel. Klockan var 02.10 när du skrev. Jag är ju tio timmar före, inte efter. Hon är nu 05.17 och jag har nyss kommit hem. Jävla livet, som Veljko hade sagt.

Du snacka inte om nya traditioner med mig. Du pratar för döva öron. Jag firar jul mitt i sommaren. What´s up med det liksom? Du har åtminstone familj runt dig. Har jag otur har jag Jackson. Har försökt tvinga honom att köpa julpynt idag. Tror att det lyckades. Han lever fortfarande i illusionen att jag gillar honom. Borde kanske bli skådis. Tillbringade större delen av partyt, som han givetvis inflammerade, på balkongen där han oftast inte var. Han är rälig!

Nu är det Buffy som gäller. Jag och Anna fylleglor i soffan. Jackson sover. Muhahaha...

Anonymous said...

Hmm, se där se där..Nästa gång du blir arg så kan du få komma hem till mig och vika min tvätt. Helt gratis :D